"Jezus". Nowy trend wśród młodzieży może zbierać śmiertelne żniwo

Ten tekst przeczytasz w 1 minutę
W sieci pojawił się niebezpieczny trend. Fundacja KidsAlert ostrzega, że zagraża on zdrowiu młodych ludzi. W nowej modzie chodzi o naśladowanie ukrzyżowanego Jezusa Chrystusa. Młodzi ludzie wspinają się na różnego rodzaju konstrukcje, m.in. billboardy i maszty telefonii komórkowej, by wyglądać jak ukrzyżowany Jezus. Następnie publikują w internecie nagrania i zdjęcia.
smartfon szkoła nastolatek
"Jezus". Nowy trend wśród młodzieży może zbierać śmiertelne żniwo
Shutterstock

Trend ma na TikToku wiele różnych hasztagów. Można go znaleźć m.in. pod hasłem #angel albo #jesus. Jak informuje Kinga Szostko z KidsAlert, dzieci spadają, łamią sobie kości i nierzadko dochodzi do poważnych uszkodzeń ciała związanych z upadkami z wysokości. Według fundacji, "trend jest poza jakąkolwiek kontrolą".

Trend "Jezus" – skąd się wziął?

Uważa się, że trend ma swoje korzenie w Stanach Zjednoczonych, gdzie Kanye West podczas swojego koncertu zabezpieczony linami asekuracyjnymi dał się "porwać do nieba". „Naśladowcy” artysty ignorują jednak kwestie bezpieczeństwa, co prowadzi do tragicznych w skutkach wypadków.

Szostko zauważa, że trend zyskał popularność także w Rosji i na Białorusi. "Dzieciaki wchodzą na kominy, upodobały sobie również dachy sklepów. Niedawno chłopak w Rosji wszedł na olbrzymi billboard, zawieszony ok. 30 metrów nad ziemią, czyli gdzieś mniej więcej na wysokości dziewiątego piętra wieżowca, i spadł, teraz walczy o życie. W Turcji nastoletni chłopak spadł z billboardu, na który wspiął się, żeby pokazać, że zwisa, jak Jezus” – zaznaczyła.

Szostko zwraca uwagę na brak reakcji ze strony TikToka, która może przyczyniać się do rozprzestrzeniania mody. „Dzieciakom się to spodobało, ale one nie zdają sobie sprawy z tego, że "podróż do nieba" pozbawiona zabezpieczeń może być podróżą do śmierci” — dodaje.

Na filmikach udostępnianych przez młode osoby widać jak ulegają one wypadkowi. Niektóre mają połamane kończyny, porwane ubrania. KidsAlert podjął decyzję o zgłoszeniu zjawiska do Komendy Głównej Policji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trend może zebrać tragiczne żniwo

Zdaniem psychologów, trend może wpływać na młodzież, która boryka się z problemami psychicznymi, zwiększając ryzyko samobójstw. „Sama specyfika trendu jest tak skonstruowana, że ma związek z religijnością, odchodzeniem do nieba. Boimy się, że może to być dodatkowy element dla dzieci przechodzących kryzys psychiczny” – zauważa Szostko.

Warto pamiętać, że zachowania tego typu nie biorą się znikąd. Dla wielu młodych osób media społecznościowe stały się jedyną przestrzenią wyrażania siebie, a „challenge” traktowane są jako forma pokazania odwagi, oryginalności czy przynależności do grupy.

Eksperci radzą, by rozmawiać z dziećmi o tym, co oglądają i dlaczego chcą brać udział w takich akcjach. Ważna jest edukacja medialna – uświadamianie, że jedno zdjęcie „dla żartu” może mieć długofalowe konsekwencje, także zdrowotne.

Nie bez znaczenia jest też budowanie relacji i zaufania, dzięki którym młody człowiek będzie wiedział, że może się zwrócić po pomoc lub przyznać, że dał się wciągnąć w coś ryzykownego – zanim będzie za późno.

©℗
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję.
Zapisz się na newsletter
Chcesz wiedzieć jak dbać o swoje zdrowie? Chcesz uniknąć błędów żywieniowych? Być na czasie z najnowszymi zmianami w przepisach prawa medycznego, farmaceutycznego i praw pacjenta? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Newsletter
Drukuj
Skopiuj link