Jak mózg kontroluje komunikację między neuronami. Szansa na poprawę procesu uczenia się oraz lepsze terapie dla uzależnień i depresji

Ten tekst przeczytasz w 1 minutę
Naukowcy z Georgetown University Medical Center dokonali przełomowego odkrycia dotyczącego tego, jak mózg uczy się kojarzyć bodźce z nagrodą. Wyniki badań mogą w przyszłości pomóc w opracowaniu skuteczniejszych terapii dla osób zmagających się z uzależnieniami, depresją oraz zaburzeniami związanymi ze stresem.
Mózg tworzy skojarzenia szybciej, niż sądzono
Jak mózg uczy się nagród — i co może zaburzyć ten proces
shutterstock

Jak mózg uczy się nagród — i co może zaburzyć ten proces

Proces uczenia się poprzez łączenie sygnałów (np. dźwięków, zapachów czy sytuacji) z pozytywnymi doświadczeniami jest kluczowym mechanizmem przetrwania. To dzięki niemu organizm wie, na co warto reagować.

Jednak ten mechanizm często ulega zaburzeniu — zwłaszcza u osób zmagających się z uzależnieniami czy depresją. Badacze odkryli, że dużą rolę odgrywa tu białko KCC2, regulujące aktywność neuronów dopaminowych. Obniżony poziom KCC2 prowadzi do silniejszych wyładowań dopaminy, a tym samym do nadmiernego tworzenia skojarzeń nagrodowych. To tłumaczy, dlaczego u osób uzależnionych nawet niewinny bodziec — jak zapach kawy — może wywołać silną potrzebę zapalenia papierosa.

Eksperymenty na szczurach potwierdzają: mózg tworzy skojarzenia szybciej, niż sądzono

Aby lepiej zrozumieć ten proces, zespół naukowców analizował tkanki mózgowe gryzoni i przeprowadzał klasyczne eksperymenty typu Pawłowowskiego. Szczury uczyły się, że krótki sygnał dźwiękowy oznacza nadchodzącą nagrodę. Badania wykazały, że: zmniejszenie poziomu KCC2 nasila aktywność neuronów dopaminowych, zsynchronizowana praca neuronów może tworzyć silniejsze i bardziej trwałe skojarzenia, krótkie „wybuchy” dopaminy są kluczowym sygnałem uczącym mózg wartości różnych doświadczeń. To ważny krok w zrozumieniu, dlaczego mechanizmy nagrody u osób uzależnionych tak łatwo wymykają się spod kontroli.

Czy leki mogą wpływać na proces uczenia? Nowe spojrzenie na benzodiazepiny

Naukowcy sprawdzili także, czy leki działające na receptory komórkowe — takie jak benzodiazepiny (np. diazepam, znany jako Valium) — mogą modyfikować procesy uczenia. Badania sugerują, że takie leki mogą wpływać na: koordynację aktywności neuronów, sposób, w jaki mózg „zapisuje” nowe informacje, efektywność komunikacji między komórkami nerwowymi. To odkrycie otwiera nowe możliwości w zrozumieniu działania leków uspokajających i ich potencjalnego wpływu na nawyki i uczenie się.

Szansa na nowe terapie dla chorób mózgu

Według dr Alexeya Ostroumova, kierującego badaniem: „Odkrycia te ujawniają nowe sposoby, w jakie mózg reguluje komunikację między neuronami. Jeśli nauczymy się zapobiegać jej zaburzeniom lub przywracać prawidłowe działanie, możemy opracować skuteczniejsze terapie dla wielu chorób neurologicznych.” To ogromna nadzieja dla pacjentów zmagających się z uzależnieniami, depresją, zaburzeniami lękowymi i stresem, schizofrenią oraz innymi zaburzeniami funkcjonowania neuronów dopaminowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: Georgetown University

©℗
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję.
Zapisz się na newsletter
Chcesz wiedzieć jak dbać o swoje zdrowie? Chcesz uniknąć błędów żywieniowych? Być na czasie z najnowszymi zmianami w przepisach prawa medycznego, farmaceutycznego i praw pacjenta? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Newsletter
Drukuj
Skopiuj link