
Spis treści
Czy fizjoterapeuci powinni być zatrudniani w szkołach? Podczas posiedzenia sejmowej podkomisji ds. zdrowia publicznego pojawił się pomysł zaangażowania ich w działania profilaktyczne w placówkach edukacyjnych. W odpowiedzi na interpelację poselską wiceminister edukacji Paulina Piechna-Więckiewicz jednoznacznie odniosła się do tego tematu. Wyjaśniła, że fizjoterapia to świadczenie zdrowotne, które nie może być realizowane w szkole, ale wskazała też, w jakim zakresie specjaliści mogą wspierać uczniów.
Fizjoterapia a usprawnianie ruchowe – gdzie przebiega granica?
Propozycja, by to fizjoterapeuci byli zatrudniani w szkołach w celu prowadzenia prozdrowotnych działań profilaktycznych została zaprezentowana podczas posiedzenia podkomisji stałej ds. zdrowia publicznego.
Do sprawy w odpowiedzi na poselską interpelację odniosła się wiceminister edukacji. Na pomysł, by fizjoterapeuci zostali zaangażowani w działania profilaktyczne w szkołach, Paulina Piechna-Więckiewicz odpowiedziała: - Usprawnianie ruchowe nie może być utożsamiane z fizjoterapią (rehabilitacją ruchową) będącą świadczeniem zdrowotnym. Wyroki sądów potwierdzają, że rehabilitacja nie jest świadczeniem udzielanym przez szkołę.
Co orzekły sądy w sprawie rehabilitacji w szkołach?
Piechna-Więckiewicz poinformowała, że rehabilitacja nie jest świadczeniem udzielanym przez szkołę, o czym świadczą wyroki sądów.
Wiceminister edukacji powołała się na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z 25 lutego 2019 roku, w którym stwierdzono, że „zajęcia rewalidacyjne nie są zajęciami rehabilitacji ruchowej, ale celem tych zajęć/oddziaływań rewalidacyjnych jest rozwój i aktywizowanie tych wszystkich właściwości intelektualnych i osobowości ucznia, które umożliwiają mu pełne uczestnictwo w procesie dydaktyczno-wychowawczym realizowanym w szkole, a w dalszej kolejności przygotują go do dorosłego życia. Jak z tego wynika, celem tych zajęć nie jest usprawnianie ruchowo-fizyczne, ale realizowanie procesu kształcenia”.
Kto może prowadzić zajęcia rewalidacyjne z uczniami z niepełnosprawnościami?
Jak wskazała Paulina Piechna-Więckiewicz, w przypadku uczniów z niepełnosprawnością ruchową, zajęcia rewalidacyjne mogą obejmować wsparcie w zakresie rozwoju fizycznego i motorycznego. Takie z kolei zajęcia mogą być prowadzone przez specjalistów zatrudnionych w szkole: pedagog, psycholog, terapeuta pedagogiczny lub inny specjalista (w tym fizjoterapeuta), posiadający kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami.
- Natomiast zgodnie z przepisami § 34 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, absolwenci studiów na kierunku fizjoterapia lub studiów w zakresie fizjoterapii lub rehabilitacji ruchowej posiadający przygotowanie pedagogiczne mają kwalifikacje do prowadzenia zajęć w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka – zaznaczyła wiceminister.
Fizjoterapeuci będą mogli nauczać nowego przedmiotu edukacja zdrowotna
Wiceminister przypomniała również, że osoby, które ukończyły studia przygotowujące do wykonywania zawodu fizjoterapeuty i posiadają przygotowanie pedagogiczne, będą mogły nauczać nowego przedmiotu edukacja zdrowotna, który w formie nieobowiązkowej wejdzie do szkół od września 2025 roku.