
Spis treści
Podpisana przez prezydenta Karola Nawrockiego ustawa uruchamia jeden z kluczowych elementów cyfryzacji polskiej służby zdrowia – centralną e-rejestrację (CER). To rozwiązanie, które (w ocenie projektodawców) umożliwi pacjentom szybkie, wygodne i całkowicie zdalne umawianie wizyt u lekarzy specjalistów oraz badań diagnostycznych finansowanych przez NFZ.
E-rejestracja wchodzi do systemu ochrony zdrowia
Od 1 stycznia 2026 roku, system obejmie wizyty u kardiologa oraz badania mammograficzne i cytologiczne. To kontynuacja pilotażu, który trwa od sierpnia 2024 roku.
W drugiej połowie 2026 r. e-rejestracja obejmie kolejne dziedziny, m.in. choroby naczyń, zakaźne, endokrynologię, hepatologię, immunologię, mukowiscydozę, nefrologię, neonatologię, gruźlicę i choroby płuc.
Zgodnie z planem, do końca 2029 roku CeR ma objąć wszystkie świadczenia ambulatoryjne w Polsce.
Jak będzie działać centralna e-rejestracja (CeR)?
Centralna e-rejestracja to nie tylko możliwość rezerwacji wizyt online. To także centralny wykaz oczekujących, czyli tzw. "poczekalnia". Pacjent nie będzie musiał już samodzielnie śledzić wolnych terminów – system zrobi to za niego. Gdy pojawi się wolne miejsce spełniające kryteria wskazane przez pacjenta, CeR automatycznie zapisze go na wizytę, a użytkownik otrzyma powiadomienie SMS-em oraz w systemie e-zdrowie.
Cer: zmiany dla pacjentów
Na stronie resortu zdrowia wskazano, że oprócz dotychczasowej możliwości rejestracji pacjenta bezpośrednio w placówce, pacjent może zapisać się do lekarza na NFZ online, za pośrednictwem Internetowego Konta Pacjenta na stronie pacjent.gov.pl oraz przez aplikację mobilną mojeIKP.
W IKP i mojeIKP można:
- zapisać się na wizytę pierwszorazową do kardiologa z e-skierowaniem,
- zapisać się na badanie profilaktyczne – mammografię i cytologię,
- zmienić wizytę pierwszorazową oraz wizytę badania profilaktycznego,
- odwołać wizytę pierwszorazową, kolejną oraz wizytę badania profilaktycznego.
Zaznaczono, że w przypadku, gdy pacjent odwoła kolejną wizytę (kontynuującą lecenie), będzie mógł umówić się na nią tylko w placówce medycznej. Przez kanał IKP i mojeIKP można umówić się tylko na pierwszorazową wizytę do specjalisty.
Ponadto, system ten przewiduje również wdrożenie asystenta głosowego (voicebota), który będzie przypominał o wizytach, potwierdzał obecność lub umożliwiał zmianę terminu.
CeR: zmiany dla świadczeniodawców
Dla świadczeniodawców nowe przepisy oznaczają obowiązek integracji z centralną e-rejestracją. Dotyczy to wszystkich placówek, które realizują świadczenia z zakresu kardiologii, mammografii i cytologii.
Najważniejsze daty:
- 1 stycznia 2026 r. – wejście w życie ustawy,
- 1 czerwca 2026 r. – obowiązek przekazania harmonogramów na 3 kolejne miesiące,
- 1 lipca 2026 r. – każda wizyta musi być umówiona przez centralną e-rejestrację.
Co istotne, NFZ wstrzyma płatności za świadczenia, jeśli placówka nie przekaże harmonogramu lub nie będzie korzystać z CeR.
Wnioski o dofinansowanie integracji z systemem można składać w oddziałach NFZ do 14 listopada 2025 r.
Ustawa z 26 września 2025 r. zmieniająca ustawę o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych wejdzie w życie 1 stycznia 2026 r.



