
Spis treści
ASICS zaprezentowało wyniki badania przeprowadzonego m.in. w Polsce, które potwierdza rolę czworonogów w motywowaniu swoich opiekunów do codziennej aktywności fizycznej i dbania o zdrowie psychiczne.
Według badania, ruch z czworonogiem przekłada się nie tylko na częstszą aktywność fizyczną, ale także na poprawę samopoczucia. Właściciele psów w Polsce spędzają średnio 180 minut tygodniowo na aktywnościach fizycznych, podczas gdy osoby bez psa – 150 minut. Co więcej, 88% właścicieli przyznaje, że posiadanie psa sprawia, że ruszają się więcej, a 63% wskazuje, że to właśnie pupil jest głównym powodem spacerów, joggingów czy biegów.
Nie tylko zdrowie fizyczne
Przekłada się to także na zdrowie psychiczne. Właściciele psów w Polsce osiągają średni wynik w Indeksie Dobrostanu Psychicznego (State of Mind Index) na poziomie 61 punktów na 100, czyli o 18% więcej niż osoby bez psów (51 punktów). Aż 76% właścicieli deklaruje mniejsze poczucie stresu po wspólnym spacerze z psem, a 81% czuje się szczęśliwszych. 80% respondentów twierdzi, że ruch z psem pozytywnie wpływa na ich zdrowie psychiczne, a 83% zauważa poprawę nastroju. Co ciekawe, 67% osób nieposiadających psa uważa, że zwierzak poprawiłby ich dobrostan psychiczny, ponieważ byłby dla nich większą motywacją do ruchu.
Okazuje się, że właściciele psów znacznie częściej spełniają zalecane wytyczne dotyczące aktywności fizycznej i mają znacznie lepszy nastrój. - W rzeczywistości 84% właścicieli psów odczuwa poprawę nastroju po spacerze ze swoim pupilem – mówi Brendon Stubbs, specjalista w dziedzinie ćwiczeń i zdrowia psychicznego z King’s College London.
Wyniki badania wskazują też, że wielu właścicieli nie potrafi odmówić swojemu psu spaceru – 45% respondentów nie może oprzeć się pupilowi czekającemu przy drzwiach lub przynoszącemu smycz. Co więcej, niemal połowa badanych twierdzi, że to pies "wyprowadza ich", nie odwrotnie. Wspólne spacery to również przestrzeń do budowania relacji – 66% właścicieli psów w Polsce przyznaje, że dzięki swojemu pupilowi częściej nawiązuje kontakt z innymi osobami, a 70% dostrzega pozytywny wpływ takich interakcji na swój nastrój.
ASICS podkreśla, że to właśnie psy – jako "pierwsi influencerzy ruchu" – odgrywają ogromną rolę w promowaniu zdrowia fizycznego i psychicznego. W ramach kampanii Mind’s Best Friend marka zachęca do dzielenia się historiami o tym, jak psy motywują do ruchu i poprawiają nastrój – każde publiczne udostępnienie wpisu z hasztagiem #MindsBestFriend do 12 lipca 2025 r. to wsparcie dla organizacji zajmujących się zdrowiem psychicznym.