Polacy wskazują winnych nadużywania alkoholu. „Małpki” i złe wzorce z domu ważniejsze niż reklama piwa

Ten tekst przeczytasz w 1 minutę
Prawie połowa Polaków uważa, że największy wpływ na nadużywanie alkoholu mają wzorce wyniesione z domu – wynika z najnowszego badania SW Research. Co trzeci respondent wskazuje na tzw. „małpki”, a coraz więcej osób domaga się ograniczenia ich sprzedaży i włączenia do systemu kaucyjnego.
alkohol piwo wódka nadużywanie alkoholu prohibicja zdrowie publiczne styl życia badania opinii SW Research profilaktyka uzależnień małpki alkoholowe edukacja zdrowotna zdrowie psychiczne Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie
Polacy wskazują winnych nadużywania alkoholu. „Małpki” i złe wzorce z domu ważniejsze niż reklama piwa
ShutterStock

Złe wzorce z domu i brak edukacji – najczęstsze przyczyny picia

W październiku 2025 r. agencja badawcza SW Research zapytała dorosłych Polaków, co ich zdaniem ma największy wpływ na nadużywanie alkoholu. Najczęściej wymieniane były czynniki społeczne i rodzinne: 45 proc. respondentów wskazało „złe wzorce wyniesione z domu”, a 24 proc. - „brak odpowiedniej edukacji”.

Drugim najczęściej wymienianym źródłem problemu jest łatwy dostęp do wysokoprocentowego alkoholu w małych opakowaniach, tzw. „małpek”. Co trzecia osoba (32 proc.) uznała, że ich sprzedaż sprzyja nadmiernemu spożyciu. Jeszcze więcej, bo 42,3 proc. Polaków, jest zdania, że „małpki” są zbyt tanie – opłata od nich powinna zostać zwiększona. Prawie połowa z nas (47,9 proc.) nie rozumie, dlaczego małe butelki z alkoholem, które zaśmiecają parki i chodniki, nie są objęte systemem kaucyjnym.

Na trzecim miejscu wśród przyczyn nadmiernego spożycia alkoholu Polacy wymieniają jego dostępność: dużą liczbę sklepów sprzedających napoje z procentami (29,3 proc), sprzedaż całodobową (27,6 proc.) oraz promocje cenowe (25,5 proc.).

Koniec promocji cenowych i koniec z „małpkami”?

Wyniki te znajdują odzwierciedlenie w opiniach dotyczących skutecznych działań ograniczających nadużywanie alkoholu. 52,5 proc. jest za zakazem prowadzenia przez sklepy promocji cenowych na alkohol. Niewiele mniej, bo 45,8 proc. badanych, uznało, że zakaz sprzedaży „małpek” byłby skutecznym rozwiązaniem.

Z danych SW Research wynika, że reklama piwa jest postrzegana jako stosunkowo mało istotny czynnik nadużywania alkoholu przez Polaków. Jedynie 13,3% respondentów wskazało ją jako jedną z głównych przyczyn problemu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na konsumpcję alkoholu wpływa jego dostępność i promocje

Jak wynika z badania, prawie co drugi Polak (45 proc.) uważa, że największy wpływ na nadużywanie alkoholu mają wzorce wyniesione z domu. Co trzeci (32 proc.) wini za to „małpki”. Dopiero dalszą pozycję zajmuje dyskutowana obecnie dostępność napojów alkoholowych.

Wyniki te wskazują, że w opinii Polaków, na styl konsumpcji alkoholu w większym stopniu wpływają czynniki związane z dostępnością, ceną i formatem opakowań mocnych alkoholi niż komunikacja marketingowa.

Najczęściej wskazywane czynniki sprzyjające nadużywaniu alkoholu:

Czynniki wpływające na nadużywanie alkoholu w Polsce
Czynniki wpływające na nadużywanie alkoholu w Polsce /
SW Research

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 07–09.10.2025 r. przez firmę badawczą SW Research w formie wywiadów online (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 840 ankiet z reprezentatywną ze względu na łączny rozkład płci, wieku i miejsca zamieszkania próbie Polek i Polaków, w wieku 18-65 lat. Badanie zrealizowano na zlecenie Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie.

Źródło:

Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie

©℗
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję.
Zapisz się na newsletter
Chcesz wiedzieć jak dbać o swoje zdrowie? Chcesz uniknąć błędów żywieniowych? Być na czasie z najnowszymi zmianami w przepisach prawa medycznego, farmaceutycznego i praw pacjenta? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Newsletter
Drukuj
Skopiuj link