Na etykietach napojów alkoholowych pojawi się ostrzeżenie dla kobiet w ciąży – nowe przepisy przyjęte przez Senat

Ten tekst przeczytasz w 1 minutę
Na etykiecie napoju alkoholowego będzie musiała znaleźć się informacja o szkodliwości spożywania alkoholu przez kobiety w ciąży lub karmiące piersią. Taką zmianę zakłada przyjęty przez Senat projekt zmian ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
alkohol napoje alkoholowe ustawa o wychowaniu w trzeźwości przeciwdziałanie alkoholizmowi alkohol a ciąża etykiety FAS FASD zdrowie kobiet zdrowie dziecka profilaktyka zdrowotna alkoholizm reklama alkoholu nowe przepisy 2025 senat zdrowie publiczne zakaz reklamy alkoholu alkohol a karmienie piersią nowelizacja ustawy ochrona zdrowia
Na etykietach napojów alkoholowych pojawi się ostrzeżenie dla kobiet w ciąży – nowe przepisy przyjęte przez Senat
Shutterstock

Nowe obowiązki informacyjne dla producentów alkoholu

7 sierpnia Senat jednogłośnie poparł projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Przygotowany w Senacie projekt zakłada, że napoje alkoholowe będą musiały być dostarczane do miejsc sprzedaży w naczyniach zamkniętych, na których umieszczone jest nie tylko oznaczenie nazwy producenta, rodzaju i ilości napoju oraz jego mocy, ale także informacja o szkodliwości spożywania alkoholu przez kobiety w ciąży lub karmiące piersią.

Wielkość, zakres, wzór i sposób umieszczania informacji miałby w rozporządzeniu określać minister zdrowia. W projekcie zaznaczono, że informacja będzie mogła mieć formę napisów lub piktogramu. Minister zdrowia miałby zapewnić, aby była ona widoczna, zrozumiała i jednoznaczna – ma pełnić funkcję ostrzegawczą i prewencyjną.

Także reklama i promocja piwa będą musiały zawierać informacje o szkodliwości spożywania alkoholu przez kobiety w ciąży lub karmiące piersią – zakłada projekt. Informację taką trzeba będzie zamieszczać we wszystkich rodzajach przekazów reklamowych i promocyjnych piwa bez względu na to, gdzie taka reklama będzie udostępniana. Ze względu na różnorodność środków przekazu (słupy, tablice reklamowe, telewizja, internet, radio) szczegóły zostaną określone w rozporządzeniu ministra zdrowia – zaznaczono w uzasadnieniu projektu.

Cel zmian – ochrona zdrowia kobiet i dzieci

Autorzy projektu oczekują, że efektem regulacji będzie spadek spożycia alkoholu przez kobiety w ciąży lub karmiące piersią. W konsekwencji zmniejszeniu powinna ulec liczba dzieci dotkniętych Spektrum Alkoholowych Uszkodzeń Płodu (FASD), w tym liczba dzieci urodzonych z najcięższym przypadkiem – Alkoholowym Zespołem Płodowym (FAS).

Obecnie zakazana jest reklama i promocja napojów alkoholowych z wyjątkiem piwa. W myśl projektu zakazana ma być sprzedaż alkoholu w postaci innej niż płynna, czyli m.in. żelu czy pasty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt wprowadzi nowe obowiązki

Projekt nakłada na przedsiębiorców nowe obowiązki, ale w ramach deregulacji wprowadzono dla nich kilka ułatwień - zniesienie opłat za zmianę w decyzji dotyczącej hurtowego obrotu napojami alkoholowymi, np. adresu zamieszkania przedsiębiorcy, wydłużono też z 14 do 30 dni na zgłoszenie niektórych danych z zezwolenia.

Ustawa miałaby wejść w życie pół roku od jej ogłoszenia, ale przez dwa lata od wprowadzania nowych zasad można byłoby sprzedawać napoje alkoholowe ze starą etykietą.

Co dalej z projektem nowelizacji?

Teraz senacki projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi trafi do marszałka Sejmu.

©℗
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję.
Zapisz się na newsletter
Chcesz wiedzieć jak dbać o swoje zdrowie? Chcesz uniknąć błędów żywieniowych? Być na czasie z najnowszymi zmianami w przepisach prawa medycznego, farmaceutycznego i praw pacjenta? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Newsletter
Drukuj
Skopiuj link