
Spis treści
Nowe obowiązki informacyjne dla producentów alkoholu
7 sierpnia Senat jednogłośnie poparł projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Przygotowany w Senacie projekt zakłada, że napoje alkoholowe będą musiały być dostarczane do miejsc sprzedaży w naczyniach zamkniętych, na których umieszczone jest nie tylko oznaczenie nazwy producenta, rodzaju i ilości napoju oraz jego mocy, ale także informacja o szkodliwości spożywania alkoholu przez kobiety w ciąży lub karmiące piersią.
Wielkość, zakres, wzór i sposób umieszczania informacji miałby w rozporządzeniu określać minister zdrowia. W projekcie zaznaczono, że informacja będzie mogła mieć formę napisów lub piktogramu. Minister zdrowia miałby zapewnić, aby była ona widoczna, zrozumiała i jednoznaczna – ma pełnić funkcję ostrzegawczą i prewencyjną.
Także reklama i promocja piwa będą musiały zawierać informacje o szkodliwości spożywania alkoholu przez kobiety w ciąży lub karmiące piersią – zakłada projekt. Informację taką trzeba będzie zamieszczać we wszystkich rodzajach przekazów reklamowych i promocyjnych piwa bez względu na to, gdzie taka reklama będzie udostępniana. Ze względu na różnorodność środków przekazu (słupy, tablice reklamowe, telewizja, internet, radio) szczegóły zostaną określone w rozporządzeniu ministra zdrowia – zaznaczono w uzasadnieniu projektu.
Cel zmian – ochrona zdrowia kobiet i dzieci
Autorzy projektu oczekują, że efektem regulacji będzie spadek spożycia alkoholu przez kobiety w ciąży lub karmiące piersią. W konsekwencji zmniejszeniu powinna ulec liczba dzieci dotkniętych Spektrum Alkoholowych Uszkodzeń Płodu (FASD), w tym liczba dzieci urodzonych z najcięższym przypadkiem – Alkoholowym Zespołem Płodowym (FAS).
Obecnie zakazana jest reklama i promocja napojów alkoholowych z wyjątkiem piwa. W myśl projektu zakazana ma być sprzedaż alkoholu w postaci innej niż płynna, czyli m.in. żelu czy pasty.
Projekt wprowadzi nowe obowiązki
Projekt nakłada na przedsiębiorców nowe obowiązki, ale w ramach deregulacji wprowadzono dla nich kilka ułatwień - zniesienie opłat za zmianę w decyzji dotyczącej hurtowego obrotu napojami alkoholowymi, np. adresu zamieszkania przedsiębiorcy, wydłużono też z 14 do 30 dni na zgłoszenie niektórych danych z zezwolenia.
Ustawa miałaby wejść w życie pół roku od jej ogłoszenia, ale przez dwa lata od wprowadzania nowych zasad można byłoby sprzedawać napoje alkoholowe ze starą etykietą.
Co dalej z projektem nowelizacji?
Teraz senacki projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi trafi do marszałka Sejmu.