
Spis treści
Nowelizacja Prawa oświatowego: kto zdecyduje o telefonach w szkole?
Sejm pracuje nad poselskim projektem ustawy zmieniającej ustawę - Prawo oświatowe. Wzbudzający kontrowersje projekt dotyczy regulacji zasad korzystania z telefonów komórkowych oraz innych urządzeń elektronicznych przez uczniów w szkołach i placówkach oświatowych. Zgodnie z projektowanym art. 42b ust. 1 pkt 6, uczeń będzie zobowiązany przestrzegać warunków korzystania z telefonów i innych urządzeń określonych w statucie szkoły, w tym wprowadzonych zakazów.
Proponowana zmiana nie narzuca odgórnie jednego rozwiązania, lecz wzmacnia rolę społeczności szkolnej w decydowaniu o zasadach korzystania z technologii przez uczniów.
MEN: Zakaz to za mało – potrzebna profilaktyka i elastyczność
Podczas sejmowego wystąpienia wiceminister edukacji Paulina Piechna-Więckiewicz podkreśliła, że MEN nie kwestionuje potrzeby uregulowania korzystania z telefonów komórkowych w szkołach. Jednocześnie zaznaczyła, że sam zakaz może dawać złudne wrażenie, iż problem został rozwiązany. Dlatego w edukacji ważna jest profilaktyka, która powinna obejmować pełne spektrum zagrożeń.
Wiceminister zwróciła uwagę, że są uczniowie z przewlekłymi chorobami, dla których smartfony pełnią funkcję urządzeń medycznych. Szkoła powinna uwzględniać te potrzeby, a prawo – zapewnić odpowiednią elastyczność.
Edukacja zdrowotna od 2025 roku: higiena cyfrowa i odporność na uzależnienia
Wiceminister podkreśliła także, że ważnym elementem przedmiotu edukacja zdrowotna, który od września 2025 roku zostanie wprowadzony do szkół, będą zagadnienia związane z higieną cyfrową oraz profilaktyką uzależnień cyfrowych. Stanowi to jeden z jedenastu kluczowych działów tematycznych przedmiotu.
W podstawie programowej szczególnie wyszczególniono zagadnienia dotyczące internetu i profilaktyki uzależnień, bezpieczeństwa w sieci oraz zdrowia psychicznego w kontekście korzystania z nowych technologii. Przedmiot ten integruje różne aspekty zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego, a jednym z jego celów jest kształtowanie m.in. kompetencji dotyczących bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z urządzeń cyfrowych oraz budowanie odporności uczniów na zagrożenia wynikające z mediów społecznościowych, internetu i nadużywania urządzeń mobilnych.
Jednym z działów edukacji zdrowotnej będzie higiena cyfrowa oraz odporność na zagrożenia płynące z social mediów: od postrzegania własnego wizerunku po inne potencjalne zagrożenia. W ramach edukacji zdrowotnej przewidziano specjalny dział dotyczący tych zagadnień.
Konsultacje projektu nowelizacji opracowanego przez MEN
Ministerstwo Edukacji Narodowej równolegle prowadzi konsultacje własnego projektu nowelizacji ustawy, w którym kompleksowo uregulowano kwestie używania smartfonów w szkołach. Celem nowych przepisów jest uregulowanie sytuacji oraz zapewnienie szkołom realnych i elastycznych narzędzi umożliwiających dbanie o dobrostan i bezpieczeństwo uczniów.
Projekt ministerialny zakłada, że szkoły i placówki oświatowe będą miały pełną autonomię w określaniu szczegółowych zasad korzystania lub zakazu korzystania z telefonów komórkowych i urządzeń elektronicznych, przy czym szczegóły te znajdą się w ich statutach. Nowe regulacje mają wyjaśnić dotychczasowe wątpliwości interpretacyjne i jednoznacznie potwierdzić, że szkoła może – zgodnie ze swoim statutem – całkowicie zakazać uczniom korzystania z takich urządzeń.