Renta rodzinna dla dzieci po zmarłym rodzicu – komu przysługuje i do kiedy składać dokumenty

Ten tekst przeczytasz w 1 minutę
Dzieci po zmarłych rodzicach mogą otrzymywać rentę rodzinną do ukończenia 16. roku życia, a jeśli kontynuują naukę – nawet do 25. roku życia. W artykule wyjaśniamy, jakie dokumenty należy złożyć, kiedy je dostarczyć i jakie obowiązki mają uczniowie oraz studenci, aby nie stracić świadczenia.
renta rodzinna ZUS świadczenia dla dzieci renta po rodzicu dokumenty do ZUS kontynuacja nauki studia i renta prawo do renty śmierć rodzica studenci uczniowie
Renta rodzinna dla dzieci po zmarłym rodzicu – komu przysługuje i do kiedy składać dokumenty
Shutterstock

Kto ma prawo do renty rodzinnej i do jakiego wieku

Renta rodzinna po zmarłym rodzicu przysługuje dzieciom do ukończenia 16. roku życia, a jeśli kontynuują naukę – nawet do 25. roku życia. Jeśli 25. urodziny przypadają w trakcie ostatniego roku studiów, to świadczenie może być wypłacane do końca roku akademickiego.

Bez ograniczeń wiekowych rentę rodzinną mogą pobierać dzieci, które przed ukończeniem 16 roku życia lub w trakcie nauki, ale przed 25. rokiem życia, stały się całkowicie niezdolne do pracy. W ich przypadku nie ma znaczenia, czy się uczą.

Renta dla dzieci kontynuujących naukę

– Zaświadczenie o kontynuowaniu nauki uczniowie szkół ponadpodstawowych powinni złożyć do końca września, natomiast studenci mają czas do końca października – informuje Iwona Kowalska-Matis, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS na Dolnym Śląsku.

Według rzeczniczki, w nieco innej sytuacji są maturzyści przyjęci na pierwszy rok studiów. Jeśli chcą otrzymać rentę także za wrzesień, muszą do końca tego miesiąca złożyć wniosek o kontynuację wypłaty świadczenia wraz z zaświadczeniem z uczelni potwierdzającym przyjęcie na studia. Po rozpoczęciu roku akademickiego – maksymalnie do 31 października – muszą uzupełnić dokumentację o zaświadczenie z uczelni o rozpoczęciu studiów.

- Pozostali studenci, którzy kontynuują edukację w szkole wyższej, ale zaświadczenie o nauce dostali tylko na rok, czas na złożenie wniosku i zaświadczenia o dalszej nauce mają również do końca października – wyjaśnia Kowalska-Matis.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązki uczniów i studentów otrzymujących rentę

Uczeń lub student nie musi co roku dostarczać informacji o tym, że w dalszym ciągu się uczy, jeśli jego zaświadczenie jest nadal ważne, bo szkoła czy uczelnia wydała je na cały okres trwania nauki (np. studia 5-letnie).

- ZUS będzie wprawdzie wypłacał rentę rodzinną za okres wskazany w zaświadczeniu, ale w każdej chwili może sprawdzić w szkole, czy dana osoba faktycznie kontynuuje naukę lub poprosić o „świeże” zaświadczenie – przestrzega Iwona Kowalska-Matis.

Uczeń lub student, który dostaje rentę rodzinną, musi poinformować ZUS, że przerwał naukę lub wcześniej ją zakończył. Jeśli tego nie zrobi, będzie musiał zwrócić nienależnie pobrane pieniądze wraz z odsetkami.

©℗
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję.
Zapisz się na newsletter
Chcesz wiedzieć jak dbać o swoje zdrowie? Chcesz uniknąć błędów żywieniowych? Być na czasie z najnowszymi zmianami w przepisach prawa medycznego, farmaceutycznego i praw pacjenta? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Newsletter
Drukuj
Skopiuj link