Ważne zmiany dla osób z niepełnosprawnościami. Za niezastosowanie się do wymogów do 81 tys. zł kary

Ten tekst przeczytasz w 1 minutę
Już wkrótce, 28 czerwca, wejdą w życie przepisy, które nakładają na przedsiębiorców obowiązek dostosowania produktów i usług dla osób z niepełnosprawnościami. Niespełnienie wymagań zawartych w dyrektywie EAA może skutkować grzywną w wysokości nawet 81 tys. zł.
bankomat
Ważne zmiany dla osób z niepełnosprawnościami. Za niezastosowanie się do wymogów do 81 tys. zł kary
shutterstock

Celem Europejskiego Aktu Dostępności (EAA) jest usunięcie barier technologicznych, które ograniczają osobom z niepełnosprawnościami dostęp do podstawowych usług.

Czego dotyczy EAA?

Przepisy, które zaczną obowiązywać 28 czerwca dotyczą producentów, importerów, dystrybutorów i usługodawców z wielu branż, tj. właścicieli sklepów internetowych, banki, operatorów systemów płatności, przewoźników, instytucje kultury i firmy technologiczne.

Dyrektywa w sprawie dostępności będzie miała zastosowanie do produktów i usług, takich jak m.in. komputery (osobiste) i systemy operacyjne, smartfony i tablety, bankomaty i inne terminale POS, automaty biletowe i do odprawy, sprzęt związany z usługami telewizji cyfrowej, usługi telefoniczne i powiązany sprzęt, usługi audiowizualne, takie jak transmisja telewizyjna i powiązany z nią sprzęt konsumencki (dostęp do treści), usługi związane z transportem pasażerskim drogą lotniczą, autobusową, kolejową i wodną (w tym informacje o podróżach w czasie rzeczywistym), usługi bankowości internetowej, e-booki i czytniki e-booków oraz usługi e-commerce (takie jak sklepy internetowe).

Aplikacje i strony internetowe powinny być dostosowane do potrzeb osób z różnymi niepełnosprawnościami, co oznacza, że powinny być kompatybilne z czytnikami ekranowymi, umożliwiać obsługę za pomocą klawiatury oraz zawierać napisy do materiałów wideo. Z kolei formularze zakupowe powinny charakteryzować się prostotą i intuicyjnością. Również bankomaty i terminale płatnicze powinny być wyposażone w technologię syntezy mowy, porty do podłączenia słuchawek oraz przyciski z odpowiednimi oznaczeniami dotykowymi i kolorystycznymi.

Do 81 tys. zł kary za brak reakcji

Jak wyjaśnia serwis Money.pl, każdy konsument będzie miał prawo złożyć skargę na produkt lub usługę niespełniającą wymogów dostępności. W przypadku gdy firma nie udzieli odpowiedzi w ciągu 30 dni, automatycznie zostanie uznane, że zgadza się z żądaniem klienta. Wówczas będzie miała maksymalnie 6 miesięcy na wprowadzenie niezbędnych zmian.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organy kontrolne będą mogły nałożyć kary finansowe sięgające 10 proc. rocznego obrotu firmy i nakazać dostosowanie produktu, a także jego wycofanie z rynku lub całkowity zakaz sprzedaży.

Wiele firm rozpoczęło już proces dostosowywania swoich usług do nowych wymogów. Niektóre sklepy internetowe testują integrację z czytnikami ekranowymi, a banki pracują nad głosowymi interfejsami do aplikacji mobilnych.

©℗
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję.
Zapisz się na newsletter
Chcesz wiedzieć jak dbać o swoje zdrowie? Chcesz uniknąć błędów żywieniowych? Być na czasie z najnowszymi zmianami w przepisach prawa medycznego, farmaceutycznego i praw pacjenta? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Newsletter
Drukuj
Skopiuj link