Dzięki tej prostej zmianie można zyskać nawet 10 lat życia. Eksperci nie mają złudzeń

Ten tekst przeczytasz w 1 minutę
W dużej analizie z 2022 roku pt. "Estimating impact of food choices on life expectancy: A modeling study" naukowcy sprawdzili, jak konkretne wybory żywieniowe przekładają się na oczekiwaną długość życia. Wyniki? Zaskakująco optymistyczne.
para seniorzy
Dzięki tej prostej zmianie można zyskać nawet 10 lat życia. Eksperci nie mają złudzeń
Shutterstock

Osoby, które wprowadzą optymalną dietę już w drugiej dekadzie życia, mogą żyć ponad 10 lat dłużej. Nawet późna zmiana ma sens — 60-latkowie zyskują średnio 8 lat, a 80-latkowie około 3,5 roku. Co ciekawe, nawet kompromis między typową dietą zachodnią a idealnym modelem daje 6–7 dodatkowych lat życia. Poniżej przedstawiamy szczegóły dotyczące wyników obszernych badań.

Co jeść, by żyć dłużej?

Największe korzyści przynoszą:

rośliny strączkowe,

pełnoziarniste produkty,

orzechy,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ograniczenie czerwonego i przetworzonego mięsa.

Eksperci podkreślają, że nie trzeba robić w swojej diecie rewolucji. Lepsze są małe, wykonalne kroki – więcej warzyw i pełnych ziaren, mniej żywności wysoko przetworzonej. Dlaczego to działa? To połączenie większej ilości antyoksydantów i substancji przeciwzapalnych oraz ograniczenia produktów, które nasilają ryzyko chorób przewlekłych.

UPF pod lupą

Według Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej do UPF (Ultra-Processed Food) zaliczamy m.in. słodycze, słodkie napoje, słone przekąski, słodzone płatki, pieczywo tostowe, gotowe sosy, część przetworów mięsnych czy dania instant.

Seria publikacji "Ultra-Processed Foods and Human Health" z 2025 roku w "The Lancet" ostrzega: spożycie UPF rośnie na całym świecie, a wraz z nim ryzyko co najmniej 12 poważnych problemów zdrowotnych, w tym otyłości, cukrzycy typu 2, chorób serca, depresji i nadciśnienia.

Naukowcy ostro krytykują producentów

Ponad 40 ekspertów z całego świata alarmuje, że przemysł spożywczy sprzyja wzrostowi konsumpcji UPF. W "Lancet” piszą wprost, że producenci działają w celu maksymalizacji zysków, promując żywność ultraprzetworzoną. "Mamy dowody, że spożycie ultraprzetworzonej żywności (UPF) zwiększa się na całym świecie na skutek intensywnych działań korporacji” – mówi prof. Carlos Augusto Monteiro z Uniwersytetu w São Paulo.

Według niego firmy wspierają nawet lobbing utrudniający kampanie promujące zdrowe odżywianie. Prof. Barry Popkin dodaje, że producenci mogą "podwoić, a nawet potroić zyski, przekształcając kukurydzę, pszenicę i fasolę w ‘bezkaloryczną i bezzapachową papkę, która następnie jest przetwarzana z użyciem sztucznych dodatków’”.

UPF zdominowało sklepy. Konsekwencje mogą być katastrofalne

Prof. Marion Nestle zwraca uwagę, że żywność ultraprzetworzona jest projektowana tak, by była "smaczna i uzależniająca”, a firmy korzystają z metod podobnych do tych, które stosował przemysł tytoniowy.

W USA aż 70 proc. produktów w sklepach to UPF. Dzieci czerpią z nich 62 proc. kalorii, dorośli – 53 proc. Spożycie szybko rośnie też w Kanadzie, Meksyku, Brazylii, Chinach czy Korei Południowej. "To oznacza, że tradycyjna świeżo przygotowywana żywność szybko traci grunt” – mówi prof. Maria Laura da Costa Louzada.

Na podstawie 104 analiz aż 92 wskazują, że ultraprzetworzona żywność zwiększa ryzyko chorób przewlekłych. Eksperci zaś ostrzegają – jeśli trend się nie zatrzyma, skutki zdrowotne będą dramatyczne.

©℗
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję.
Zapisz się na newsletter
Chcesz wiedzieć jak dbać o swoje zdrowie? Chcesz uniknąć błędów żywieniowych? Być na czasie z najnowszymi zmianami w przepisach prawa medycznego, farmaceutycznego i praw pacjenta? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Newsletter
Drukuj
Skopiuj link