
Spis treści
Czy przychodnia może odmówić przyjęcia pacjenta? Czy lekarz rodzinny może nie przyjąć pacjenta? W jakim czasie musi przyjąć lekarz rodzinny? – wiele osób zadaje sobie te pytania gdy poczują się gorzej.
Czy lekarz rodzinny musi przyjąć pacjenta w dniu zgłoszenia?
Na to pytanie odpowiada biuro Rzecznika Praw Pacjenta. Wyjaśnia ono, kto może podjąć decyzję w tym zakresie.
RynekZdrowia.pl przywołuje odpowiedź biura Rzecznika Praw Pacjenta. RPP informuje w niej, że pracownik rejestracji w przychodni nie ma prawa podjąć decyzji o przyjęciu pacjenta w dniu zgłoszenia. RPP tłumaczy, kto jest władny podjąć taką decyzję. Biuro RPP wyjaśnia też czy lekarz powinien przyjąć chorego w dniu zgłoszenia.
- Jedynym kryterium, które uzasadnia wizytę lekarską w dniu zgłoszenia jest stan zdrowia pacjenta. To personel medyczny decyduje o tym, czy ze względów medycznych konieczne jest udzielenie pacjentowi świadczenia zdrowotnego w dniu zgłoszenia do lekarza. Nie ma prawa decydować o tym pracownik rejestracji – informuje rzecznik.
Wyjaśnia, że pracownik rejestracji nie jest osobą, która udziela świadczeń zdrowotnych. Nie powinna w związku z tym podejmować decyzji medycznych. Odpowiada bowiem za sprawy organizacyjne placówki niezbędne do udzielenia pacjentowi świadczeń zdrowotnych.
Czy lekarz rodzinny może nie przyjąć pacjenta? Lekarz rodzinny nie może odmówić przyjęcia pacjenta w przypadku, gdy odmowa mogłaby stanowić zagrożenie życia lub poważnie uszkodzić zdrowie pacjenta, a także nie można odmówić pacjentowi, który zgłosił się w stanie nagłym. W innych sytuacjach, lekarz lub przychodnia mogą odmówić przyjęcia, np. z powodu przekroczenia limitu pacjentów, spóźnienia na wizytę lub gdy wizyta nie dotyczy nagłego przypadku, a pacjent nie jest zarejestrowany.
Odmowa rejestracji. Co zrobić?
Rzecznik Praw Pacjenta wyjaśnia, że w przypadku gdy pracownik rejestracji odmawia zapisania pacjenta na wizytę lekarską, sprawę można zgłosić. - Pacjenci w pierwszej kolejności powinni zwrócić się do kierownika podmiotu leczniczego z prośbą o wyjaśnienia. Najlepiej jeśli zrobią to pisemnie, ponieważ wtedy kierownik również powinien udzielić odpowiedzi na piśmie. Dobrze, aby kopia pisma została także przesłana do wiadomości Rzecznika Praw Pacjenta. Jeśli pacjent uzna, że udzielona odpowiedź kierownika placówki jest niewystarczająca, może zwrócić się do właściwego Oddziału Wojewódzkiego NFZ - dodaje biuro RPP.
W przypadkach uzasadnionych stanem zdrowia pacjenta, świadczenie lekarza rodzinnego powinno być udzielane w dniu zgłoszenia natomiast w innych przypadkach świadczenia zdrowotne są udzielane w terminie uzgodnionym wcześniej z pacjentem.