
Spis treści
Polacy nie rezygnują z mięsa
Dane z pierwszych ośmiu miesięcy 2025 roku pokazują, że mięso nadal dominuje w koszykach zakupowych. Statystyczne gospodarstwo domowe kupowało produkty mięsne ponad 102 razy, czyli niemal trzy razy w tygodniu.
Średnio Polacy nabyli 125 kg mięsa i wędlin, wydając na nie ponad 2,7 tys. zł. Łączne wydatki na produkty mięsne w okresie od stycznia do sierpnia wyniosły blisko 38 miliardów złotych.
Wędliny i drób najczęściej na stole
Najchętniej wybierane pozostają wędliny oraz mięso drobiowe, choć to właśnie drób odnotował w tym roku największy spadek sprzedaży.
Eksperci z YouGov wskazują, że przyczyną może być wzrost cen o ponad 10 proc. rok do roku, czyli znacznie więcej niż wyniosła średnia inflacja. Dla porównania, ceny wędlin wzrosły jedynie o około 4 proc.
– Może to być związane ze zmianą średnich cen. Mięso drobiowe zdrożało bardziej niż inne kategorie, co mogło wpłynąć na decyzje zakupowe Polaków – tłumaczy Grzegorz Mech, menedżer w YouGov.
Roślinne alternatywy wciąż niszowe
Choć kampanie promujące dietę roślinną i ograniczenie mięsa są coraz głośniejsze, tzw. rewolucja roślinna nie przełożyła się na realne zmiany w diecie Polaków.
Według Grzegorza Mecha, w przypadku produktów roślinnych można mówić raczej o stabilizacji rynku, niż o dalszym wzroście popularności.
Po latach spadków – sprzedaż mięsa znowu rośnie
W 2024 roku, po sześciu latach spadków, sprzedaż mięsa w Polsce znów zaczęła rosnąć. Wszystko wskazuje na to, że rok 2025 przyniesie podobny rezultat.
Dla producentów oznacza to utrzymanie wysokiego popytu, natomiast dla konsumentów – prawdopodobnie dalsze zmiany cen w zależności od kategorii mięs.
Co to oznacza dla trendów żywieniowych?
Eksperci zwracają uwagę, że mimo coraz większej świadomości zdrowotnej i ekologicznej, mięso pozostaje nieodłącznym elementem polskiej kuchni.
Rosnące ceny, inflacja czy dostępność alternatyw roślinnych nie zniechęcają Polaków do tradycyjnych wyborów.



