Mięso wciąż króluje w polskich kuchniach. „Rewolucja roślinna zatrzymała się” – pokazują najnowsze dane

Ten tekst przeczytasz w 1 minutę
Ponad 99,6 proc. polskich gospodarstw domowych wciąż kupuje mięso – wynika z analizy YouGov dla „Rzeczpospolitej”. Choć roślinne zamienniki zyskują na popularności, nie zmieniły nawyków żywieniowych Polaków.
mięso, dieta Polaków, rewolucja roślinna, zamienniki mięsa, zdrowe odżywianie, trendy żywieniowe 2025, drób, wędliny, wegetarianizm, flexitarianizm, żywność w Polsce, raport YouGov
Mięso wciąż króluje w polskich kuchniach. „Rewolucja roślinna zatrzymała się” – pokazują najnowsze dane
Shutterstock

Polacy nie rezygnują z mięsa

Dane z pierwszych ośmiu miesięcy 2025 roku pokazują, że mięso nadal dominuje w koszykach zakupowych. Statystyczne gospodarstwo domowe kupowało produkty mięsne ponad 102 razy, czyli niemal trzy razy w tygodniu.

Średnio Polacy nabyli 125 kg mięsa i wędlin, wydając na nie ponad 2,7 tys. zł. Łączne wydatki na produkty mięsne w okresie od stycznia do sierpnia wyniosły blisko 38 miliardów złotych.

Wędliny i drób najczęściej na stole

Najchętniej wybierane pozostają wędliny oraz mięso drobiowe, choć to właśnie drób odnotował w tym roku największy spadek sprzedaży.

Eksperci z YouGov wskazują, że przyczyną może być wzrost cen o ponad 10 proc. rok do roku, czyli znacznie więcej niż wyniosła średnia inflacja. Dla porównania, ceny wędlin wzrosły jedynie o około 4 proc.

– Może to być związane ze zmianą średnich cen. Mięso drobiowe zdrożało bardziej niż inne kategorie, co mogło wpłynąć na decyzje zakupowe Polaków – tłumaczy Grzegorz Mech, menedżer w YouGov.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Roślinne alternatywy wciąż niszowe

Choć kampanie promujące dietę roślinną i ograniczenie mięsa są coraz głośniejsze, tzw. rewolucja roślinna nie przełożyła się na realne zmiany w diecie Polaków.

Według Grzegorza Mecha, w przypadku produktów roślinnych można mówić raczej o stabilizacji rynku, niż o dalszym wzroście popularności.

Po latach spadków – sprzedaż mięsa znowu rośnie

W 2024 roku, po sześciu latach spadków, sprzedaż mięsa w Polsce znów zaczęła rosnąć. Wszystko wskazuje na to, że rok 2025 przyniesie podobny rezultat.

Dla producentów oznacza to utrzymanie wysokiego popytu, natomiast dla konsumentów – prawdopodobnie dalsze zmiany cen w zależności od kategorii mięs.

Co to oznacza dla trendów żywieniowych?

Eksperci zwracają uwagę, że mimo coraz większej świadomości zdrowotnej i ekologicznej, mięso pozostaje nieodłącznym elementem polskiej kuchni.

Rosnące ceny, inflacja czy dostępność alternatyw roślinnych nie zniechęcają Polaków do tradycyjnych wyborów.

©℗
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję.
Zapisz się na newsletter
Chcesz wiedzieć jak dbać o swoje zdrowie? Chcesz uniknąć błędów żywieniowych? Być na czasie z najnowszymi zmianami w przepisach prawa medycznego, farmaceutycznego i praw pacjenta? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Newsletter
Drukuj
Skopiuj link