Spis treści
Komisja Zdrowia rozpatrzyła informację o wdrażaniu ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta. Przepisy zakładają, że jednym z elementów oceny świadczeń jest obszar konsumencki, czyli dotyczący pacjentów. Przedstawiciele MZ poinformowali, że ankiety dla pacjentów mają być dostępne na Internetowym Koncie Pacjenta (IKP) lub przez infolinię.
Zmiana sposobu zbierania danych
Prezes Ogólnopolskiej Federacji Onkologicznej Dorota Korycińska zaznaczyła, że obecnie informacje zbierane dzięki ankietom wypełnianym przez pacjentów to fikcja. Zaznaczyła, że w niektórych szpitalach 97 proc. pacjentów uznało, że jest zachwyconych opieką onkologiczną. "To nas zdziwiło" - podkreśliła. Podkreśliła, że jej organizacji zależy na tym, aby ocena była zewnętrzna, czyli odbywała się poza szpitalem.
Pieniądze idą za jakością
Przedstawiciele MZ podkreślili, że planowane rozwiązania zakładają, że prezes NFZ w zarządzeniu zdefiniuje stopień spełniania wskaźników jakości w powiązaniu z finasowaniem. Zaznaczyli, że monitorowanie kosztów leczenia ma być przesyłane przez podmioty lecznicze w jednolitym formacie, nad czy pracuje Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji, a podobne rozwiązania resort zdrowia planuje w odniesieniu do monitorowania jakości. Przedstawiciele MZ zapowiedzieli także prace nad standardami akredytacyjnymi dla kolejnych obszarów po szpitalnictwie, czyli dla podstawowej opieki zdrowotnej.
Eliminacja zdarzeń niepożądanych
Jakub Adamski z Biura Rzecznika Praw Pacjenta poinformował, że RPP na podstawie zgłoszeń o zdarzeniach niepożądanych przygotuje "dobre praktyki", czyli rekomendacje dla podmiotów leczniczych. Zaznaczył, że celem jest m.in. zaproponowanie wspólnego języka dotyczącego zdarzeń niepożądanych. Zaznaczył, że do RPP wpływają informacje o zdarzeniach niepożądanych w związku działaniem Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. RPP zamierza także opublikować raport otwarcia w związku z wejściem w życie ustawy o jakości, który miałby odnosić się do obecnego stanu dotyczącego jakości.
Systemy zarządzania jakością
Ekspert Naczelnej Rady Lekarskiej Krzysztof Zdobylak powiedział, że występują dwa problemy: nadmiernej biurokracji, nadmiernej liczby zbieranych danych, a jednocześnie braku wyciągania z nich wniosków i wykorzystywania danych do lepszego zarządzania i poprawy jakości.
Zgodnie z ustawą o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta podmioty lecznicze mające umowę z NFZ powinny prowadzić wewnętrzne systemy zarządzania jakością. Zarządzanie nią jest warunkiem otrzymania przez szpital autoryzacji wymaganej przy kwalifikowaniu ich do tzw. sieci. Ustawa o jakości zmieniła także zasady przyznawania szpitalom akredytacji, czyli potwierdzenia standardów.