Ten czynnik odpowiada za szczęście w życiu. Naukowcy właśnie to odkryli

Ten tekst przeczytasz w 1 minutę
Wyniki nowozelandzkich badań zostały opublikowane w czasopiśmie „Journal of Macromarketing”. Jak wyjaśniają naukowcy, ludzie są szczęśliwsi i bardziej zadowoleni, gdy prowadzą zrównoważony styl życia i... opierają się pokusom konsumpcjonizmu.
kobieta szczęście uśmiech kawa odpoczynek relaks kanapa
Ten czynnik odpowiada za szczęście w życiu. Naukowcy właśnie to odkryli
Shutterstock

Naukowcy z University of Otago w Nowej Zelandii przeanalizowali dane zebrane od ponad 1000 Nowozelandczyków. Średnia wieku wyniosła 45 lat. Wyniki były zaskakujące. Okazało się, że zaangażowanie w mniej konsumpcyjne, prostsze życie prowadzi do większego poczucia szczęścia, ponieważ zapewnia więcej okazji do interakcji osobistych i kontaktów społecznych.

Współautor badań, prof. Rob Aitken zauważył, że nie chodzi o wyzbycie się wszystkich dóbr materialnych. Jak wyjaśnił, to nie dążenie do minimalizmu w zakresie posiadania dóbr materialnych ma bezpośrednie przełożenie na dobre samopoczucie, ale związane z tym zaspokojenie potrzeb psychologicznych i emocjonalnych wynikające z relacji, więzi społecznych, zaangażowania w społeczność i poczucia, że żyje się życiem pełnym celu i sensu.

Z kolei jak podkreśliła współautorka badania Leah Watkins, w kulturze konsumpcyjnej szczęście jest wiązane z wysokimi dochodami oraz możliwością nabywania i gromadzenia dóbr materialnych. - Badania jasno wskazują, że materialistyczne podejście do życia i doświadczenia z nim związane nie prowadzą do wzrostu szczęścia ani dobrostanu. Nie prowadzą też do zrównoważonej konsumpcji, niezbędnej dla zdrowia planety – wyjaśniła.

Co oznacza konsumpcja i kiedy zaczyna się konsumpcjonizm?

Z danych wynika, że w latach 2000–2019 krajowe zużycie materiałów wzrosło na świecie o 66 proc. To oznacza, że od lat 70. XX wieku się potroiło osiągając 95,1 mld ton.

Żyjemy obecnie w czasach, w których zakupy stały się nie tylko codzienną czynnością, ale wręcz sposobem na życie. Smartfon, który jeszcze rok temu wydawał się szczytem technologii, dziś trafia na dno szuflady. Nowa kolekcja ubrań? Już w połowie sezonu wygląda „nieświeżo” w porównaniu do tego, co widzimy w mediach społecznościowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Model „kup – użyj – wyrzuć – kup znowu” napędza gospodarkę, ale coraz częściej okazuje się pułapką. Satysfakcja z nowego zakupu trwa chwilę, a potem pojawia się znajome uczucie: trzeba mieć coś następnego.

Eksperci od psychologii konsumpcji zwracają uwagę, że pogoń za „więcej” potrafi przesłonić to, co naprawdę istotne – czas, relacje, poczucie spokoju. Paradoksalnie, w świecie nieograniczonych możliwości, prawdziwym luksusem może być umiejętność powiedzenia sobie: wystarczy.

©℗
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję.
Zapisz się na newsletter
Chcesz wiedzieć jak dbać o swoje zdrowie? Chcesz uniknąć błędów żywieniowych? Być na czasie z najnowszymi zmianami w przepisach prawa medycznego, farmaceutycznego i praw pacjenta? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Newsletter
Drukuj
Skopiuj link