Polskie nastolatki piją mniej alkoholu. Jak skutecznie ograniczyć dostęp nieletnich do alkoholu?

Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
Spożycie alkoholu przez polską młodzież spadło w ostatnich dekadach o ponad 20 proc. Kluczową rolę w tych pozytywnych zmianach odegrały edukacja oraz programy szkoleniowe dla sprzedawców, takie jak internetowe szkolenie „Zostań OSA – Odpowiedzialnym Sprzedawcą Alkoholu!”. Dzięki temu młodzi Polacy coraz rzadziej mają dostęp do napojów alkoholowych, co poprawia ich zdrowie i bezpieczeństwo.
piwo wino wódka alkohol młodzież ograniczenie alkoholu szkolenie dla sprzedawców odpowiedzialna sprzedaż alkoholu zdrowie nastolatków alkohol nieletni Polska profilaktyka alkoholowa edukacja zdrowotna
Polskie nastolatki piją mniej alkoholu. Jak skutecznie ograniczyć dostęp nieletnich do alkoholu?
Shutterstock

Mniej alkoholu wśród młodzieży – jakie są fakty?

Między 1995 a 2024 rokiem odsetek młodzieży w wieku 15-16 lat, która kiedykolwiek w życiu piła alkohol, spadł o ponad 20 proc. W ocenie tej samej grupy wiekowej dostępność piwa i wina zmniejszyła się w tym czasie o prawie 40 proc., a dostępność wódki o 14,9 proc.

Odsetek uczniów klas pierwszych szkół średnich, którzy w ciągu 30 dni przed badaniem dokonali zakupu piwa spadł między 2003 a 2024 rokiem o 64,3 proc., wina – o 36 proc., a wódki – prawie o 26 proc. Czemu zawdzięczamy te pozytywne zmiany? Eksperci zwracają uwagę na kluczową rolę konsekwentnej, szeroko zakrojonej edukacji w zakresie bezwzględnego przestrzegania zakazu sprzedaży alkoholu niepełnoletnim.

Od 16 lat prowadzone są działania, których celem jest zapobieganie sprzedaży alkoholu osobom poniżej 18. roku życia. Zaowocowały one wyraźną zmianą podejścia Polaków do zjawiska sprzedaży alkoholu niepełnoletnim. Zmniejszyło się przyzwolenie społeczne na takie postępowanie, przy jednoczesnym wzroście świadomości zagrożeń wynikających z picia alkoholu przez młodzież.

„Zostań OSA” – szkolenie, które wspiera sprzedawców

Szczególnie trudne zadanie stoi przed sprzedawcami. - Identyfikacja wieku klienta może rodzić trudności - nie każdemu asertywna, stanowcza odmowa przychodzi łatwo, nie wszyscy sprzedawcy zdają sobie sprawę z konsekwencji sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim. Z myślą o pracownikach handlu i gastronomii przygotowaliśmy szkolenie „Zostań OSA – Odpowiedzialnym Sprzedawcą Alkoholu!” – deklaruje Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie.

Nowe narzędzie, dostępne pod adresem www.odpowiedzialnysprzedawca.pl, ruszyło w lipcu 2024 roku. Od tego czasu z jego pomocą przeszkoliło się już ponad 10 tys. sprzedawców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do przejścia szkolenia wystarczy kilkanaście minut i urządzenie z dostępem do internetu. Interaktywne, ogólnodostępne narzędzie pozwala przećwiczyć umiejętność asertywnego odmawiania sprzedaży alkoholu niepełnoletnim, zapoznać się z technikami proszenia o okazanie dokumentu tożsamości oraz nauczyć się, jak szybko sprawdzić, czy osoba okazująca dokument ukończyła 18 lat.

Co więcej, każdy uczestnik szkolenia dowiaduje się, jak postąpić w trudnych sytuacjach, np. gdy dochodzi do kłótni przy kasie. Szkolenie kończy krótki test online. Po udzieleniu poprawnych odpowiedzi na sześć pytań, można uzyskać certyfikat Odpowiedzialnego Sprzedawcy, czyli takiego, który zna konsekwencje związane ze sprzedażą lub podawaniem alkoholu nieletniemu, wie, na jakie przepisy się powołać, odmawiając sprzedaży alkoholu młodo wyglądającej osobie, oraz rozumie, jak duże znaczenie dla zdrowia i życia młodego człowieka może mieć taka odmowa.

Wspólna inicjatywa branży – efekty i przyszłość odpowiedzialnej sprzedaży alkoholu

Wokół kampanii „Zostań OSA – Odpowiedzialnym Sprzedawcą Alkoholu!” zawiązała się koalicja podmiotów, które połączył wspólny cel: ograniczenie dostępności napojów alkoholowych dla osób poniżej 18. roku życia. Należą do niej: Polska Izba Handlu, Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego, Polska Izba Paliw Płynnych.

Żabka Polska, licząca ponad 11 tys. sklepów, lider segmentu modern convenience i członek PIH, włączyła „Zostań OSA” do oferty e-learningowej na swojej platformie szkoleniowej dla sprzedawców i franczyzobiorców.

– W Żabce, wspólnie z naszymi franczyzobiorcami, przywiązujemy dużą wagę do właściwego przeszkolenia sprzedawców w zakresie profesjonalnej i etycznej obsługi. Dlatego też integralną częścią szerokiego pakietu edukacyjnego naszej firmy jest program „Zostań OSA – Odpowiedzialnym Sprzedawcą Alkoholu!”, który dostarcza zarówno wiedzę prawną, jak i praktyczne narzędzia potrzebne w codziennej pracy. Dzięki szkoleniom pracownicy Żabek potrafią odpowiednio reagować w sytuacjach wymagających większej uważności, np. gdy klient wygląda na niepełnoletniego lub nietrzeźwegomówi Przemysław Kijewski, Chief Operating Officer (COO) jednostki biznesowej Żabka Polska.

Źródło:

Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie

©℗
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję.
Zapisz się na newsletter
Chcesz wiedzieć jak dbać o swoje zdrowie? Chcesz uniknąć błędów żywieniowych? Być na czasie z najnowszymi zmianami w przepisach prawa medycznego, farmaceutycznego i praw pacjenta? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Newsletter
Drukuj
Skopiuj link