Ogólnopolska kampania !NA ZDROWIE – profilaktyka w miejscu pracy

Ten tekst przeczytasz w 3 minuty
Rośnie liczba chorób przewlekłych wśród osób aktywnych zawodowo. Kampania !NA ZDROWIE, organizowana przez Polskie Towarzystwo Postępów Medycyny, to darmowy program edukacyjny dla firm i pracowników, który promuje zdrowie i profilaktykę w miejscu pracy.
pracodawca pracownik zdrowie profilaktyka zdrowotna zdrowie w pracy edukacja zdrowotna kampania !NA ZDROWIE Polskie Towarzystwo Postępów Medycyny zdrowie psychiczne choroby cywilizacyjne prewencja medyczna aktywność fizyczna badania profilaktyczne zdrowy styl życia zdrowy pracownik promocja zdrowia
Ogólnopolska kampania !NA ZDROWIE – profilaktyka w miejscu pracy
Shutterstock

Współczesny pracownik coraz częściej zmaga się z chorobami cywilizacyjnymi, stresem i nadwagą. Jednocześnie rosną koszty absencji chorobowej i obniżonej efektywności. Odpowiedzią na te wyzwania jest nowa ogólnopolska kampania edukacyjna !NA ZDROWIE, która łączy profilaktykę zdrowotną z nowoczesną formą przekazu – bezpłatne treści wideo dostępne są dla wszystkich chętnych pracowników i pracodawców. Projekt rusza z inicjatywy Polskiego Towarzystwa Postępów Medycyny – MEDYCYNA XXI (PTPM), a jego celem jest poprawa kondycji zdrowotnej Polaków poprzez wiedzę, prewencję i świadome decyzje zdrowotne.

Choroby cywilizacyjne dotykają coraz młodszych pracowników

Ciężko pracujący, rzadko chorujący i sporadycznie korzystający ze służby zdrowia – ten portret dwudziesto– czy trzydziestolatków robiących karierę już dawno jest nieaktualny. Starzenie się społeczeństwa sprawia, że pracodawcy znajdują się w diametralnie innej sytuacji niż jeszcze kilkanaście lat temu.

Statystyki mówią jasno: w Polsce ponad 90% przedwczesnych zgonów spowodowanych jest chorobami cywilizacyjnymi i przewlekłymi, którym w większości przypadków można skutecznie przeciwdziałać. Aż 60% dorosłych zmaga się z nadwagą lub otyłością, 62% ma podwyższony poziom cholesterolu, a choroby układu sercowo-naczyniowego odpowiadają za 43% wszystkich zgonów. Dodatkowo, 30% populacji doświadcza zaburzeń lub chorób psychicznych.

- To w dużej mierze osoby aktywne zawodowo, co oznacza, że koszty ich niedyspozycji i leczenia ponosi nie tylko społeczeństwo, ale też pracodawcy. Pracodawca ponosi bowiem koszt absencji chorobowej i nieefektywnej obecności w pracy tzw. prezenteizmu i finalnie retencji pracowników. W tej sytuacji niezbędna jest promocja zdrowia i profilaktyka, która kosztuje mniej niż leczenie. Odkryli to bogatsi od nas, a więc jest to też metoda skutecznego oszczędzania środków na ochronę zdrowia - mówi prezes PTPM prof. Krzysztof J. Filipiak, kardiolog i specjalista medycyny wewnętrznej, od lat zaangażowany w popularyzację nowoczesnych strategii prewencji zdrowotnej w Polsce.

- Profilaktyka to nie tylko wykonywania badań (tzw. skrining populacyjny) czyli to, co oferuje nam np. ministerialny program „Moje zdrowie”. To przede wszystkim zmiana stylu życia, prawidłowe odżywianie, aktywność ruchowa, dbanie o prawidłową masę ciała, czyste powietrze i środowiska wokoło nas, zabezpieczenia się przed chorobami, stosowanie szczepień – jednego z największych darów postępu medycyny. Do tego potrzebna jest jednak wiedza – dodaje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kampania !NA ZDROWIE – co oferuje pracownikom i firmom?

Polskie Towarzystwo Postępów Medycyny - MEDYCYNA XXI chce pomóc pracodawcom i pracownikom w profilaktyce oraz dostępie do eksperckiej wiedzy i rusza z ogólnopolską kampanią !NA ZDROWIE. Jej forma została przemyślana tak, by maksymalnie zaangażować i edukować pracowników. Projekt ma charakter całkowicie bezpłatny i wideo-edukacyjny. Treści edukacyjne obejmują szeroki zakres zagadnień – od równowagi psychofizycznej, przez tematykę zdrowia psychicznego młodzieży i osób dorosłych, po uzależnienia i nowoczesne podejście do prewencji chorób, w tym znaczenie badań profilaktycznych, aktywności fizycznej, diety, suplementacji czy szczepień. Przygotowano je w różnych formatach, m.in. jako pigułki wiedzy, rozmowy z ekspertami, debaty oraz wywiady.

Materiały publikowane będą na ogólnodostępnym portalu www.zdrowykanal.pl. Dodatkowo, dla dużych pracodawców zatrudniających minimum 250 osób przewidziano uruchomienie spersonalizowanych kanałów komunikacji, co pozwoli lepiej dopasować przekaz do potrzeb danej organizacji.

- O tym, czym jest profilaktyka, a więc zagadnieniom powszechnej „promocji zdrowia” poświęcony jest przedmiot edukacji zdrowotnej w szkołach. Jako lekarze, naukowcy, obywatele uważamy, że powinien być on w szkołach obowiązkowy. Tylko wtedy zmniejszymy chorobowość dorosłych, wychowamy zdrowych i myślących, nie bojących się „szczepień i lokomotyw”, nie wierzących w „płaską ziemię” i „witaminę na raka” obywateli. Tym wszystkim, którzy takiego przedmiotu w szkole nie mieli, ta edukacja i promocja zdrowia również się należy. Szukamy dróg, jak do nich dotrzeć. Jedną z takich dróg jest niewątpliwie pracodawca. Bardzo byśmy chcieli dotrzeć do dorosłych współobywateli poprzez pracodawców, niejako uzupełnić pierwszy ogólnopolski program profilaktyczny „Moje zdrowie” o dodatkową wartość edukacyjną. To zysk dla nas wszystkich - wdrożenie zdrowszego życia, uniknięcie chorób, troska o pracownika – zachęca prof. Filipiak.

Dla pracowników udział w kampanii oznacza szansę na zdobycie wiedzy, która pomoże im podejmować świadome decyzje zdrowotne. Program sprzyja budowaniu trwałych, pozytywnych nawyków oraz zwiększa świadomość znaczenia profilaktyki i regularnych badań. Lepiej poinformowani i zdrowsi pracownicy to także wymierna korzyść dla organizacji – większa produktywność, niższa absencja i poprawa ogólnego klimatu pracy.

Wielki Test Wiedzy o Zdrowiu – finał kampanii online

Finał kampanii odbędzie się w formie interaktywnego wydarzenia online – Wielkiego Testu Wiedzy o Zdrowiu, w którym udział wezmą zespoły reprezentujące organizacje zaangażowane w projekt. To nie tylko forma edukacyjnej rywalizacji, ale także okazja do integracji pracowników wokół idei dbania o zdrowie.

Pracodawcy, którzy chcą wziąć udział w kampanii, mogą zgłaszać swój akces do 30 czerwca 2025 roku. Wszystkie szczegóły dostępne są na stronie internetowej kampanii.

©℗
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję.
Zapisz się na newsletter
Chcesz wiedzieć jak dbać o swoje zdrowie? Chcesz uniknąć błędów żywieniowych? Być na czasie z najnowszymi zmianami w przepisach prawa medycznego, farmaceutycznego i praw pacjenta? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Newsletter
Drukuj
Skopiuj link