Autyzm i dyskalkulia a matura z matematyki – MEN nie przewiduje zwolnień z egzaminu

Ten tekst przeczytasz w 1 minutę
Ministerstwo Edukacji Narodowej nie planuje zwolnień z obowiązkowej matury z matematyki dla uczniów z dyskalkulią, autyzmem ani innymi specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Co to oznacza dla młodzieży z tymi diagnozami?
autyzm spektrum autyzmu asperger mózg dyskalkulia matura egzamin maturalny zdrowie psychiczne trudności edukacyjne edukacja włączająca MEN specjalne potrzeby edukacyjne matura z matematyki
Autyzm i dyskalkulia a matura z matematyki – MEN nie przewiduje zwolnień z egzaminu
Shutterstock

Egzamin maturalny z matematyki od lat budzi emocje wśród uczniów i ich rodziców. Dla młodzieży z autyzmem, dyskalkulią czy innymi trudnościami edukacyjnymi może stanowić barierę trudną do pokonania. Mimo apeli środowisk edukacyjnych i rodziców, Ministerstwo Edukacji Narodowej nie planuje zmian w zakresie obowiązkowych przedmiotów maturalnych.

W odpowiedzi na poselską interpelację wiceminister edukacji Izabela Ziętka poinformowała, że uczniowie z autyzmem oraz ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, w tym z dyskalkulią, nadal będą zobowiązani do przystąpienia do egzaminu maturalnego z matematyki. MEN zapewnia jednak, że od 2015 roku stosowane są specjalne kryteria oceniania, które mają uwzględniać charakterystyczne trudności uczniów z dyskalkulią. Czy to wystarczające wsparcie?

Obowiązkowa matura z matematyki – bez wyjątków dla uczniów z autyzmem i dyskalkulią

MEN nie przewiduje aktualnie wprowadzenia zmian w katalogu przedmiotów obowiązkowych na egzaminie maturalnym ani zwolnienia zdających z autyzmem lub ze specyficznymi trudności w uczeniu się z egzaminu maturalnego z matematyki, jako przedmiotu obowiązkowego. Podobnie będzie z uczniami ze stwierdzoną dyskalkulią – informowała Izabela Ziętka.

Odnosząc się do pytań, zawartych między innymi w poselskiej interpelacji, ministerstwo edukacji ustosunkowało się do kwestii zmian w egzaminie maturalnym dla uczniów ze stwierdzoną dyskalkulią, autyzmem oraz specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- MEN nie przewiduje aktualnie wprowadzenia zmian w katalogu przedmiotów obowiązkowych na egzaminie maturalnym ani zwolnienia zdających z autyzmem lub ze specyficznymi trudności w uczeniu się z egzaminu maturalnego z matematyki, jako przedmiotu obowiązkowego – poinformowała wiceminister.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak oceniane są matury uczniów z dyskalkulią?

Reguły nie zostaną również zmienione w przypadku uczniów z dyskalkulią. Jak informuje resort edukacji, dyskalkulia została zaklasyfikowana do grupy specyficznych trudności w uczeniu się. W tym przypadku do oceny rozwiązań zadań maturalnych z matematyki stosuje się kryteria uwzględniające typowe błędy popełniane przez osoby z omawianą dysfunkcją. Od roku szkolnego 2015/2016 prace maturalne z matematyki na poziomie podstawowym zdających posiadających opinię o dyskalkulii, którym dostosowanie takie zostało przyznane przez radę pedagogiczną, są sprawdzane przez zespół centralny, zlokalizowany przy jednej z okręgowych komisji egzaminacyjnych.

W takim przypadku do oceny rozwiązań zadań zawartych w arkuszu maturalnym z matematyki stosuje się kryteria uwzględniające występowanie specyficznych trudności w uczeniu się. Kryteria oceny prac uwzględniają typowe błędy popełniane przez uczniów z omawianą dysfunkcją, np.: mylenie bądź gubienie liter i/lub cyfr, niewłaściwe stosowanie wielkich i małych liter, mylenie indeksów górnych i dolnych, problemy z zapisywaniem jednostek, uproszczonego zapisu równania i przekształcania go w pamięci, chaotycznego zapisu operacji matematycznych, błędy w zapisie działań pisemnych, błędy rachunkowe.

Na czym polegają „specjalne kryteria oceniania”?

- W wyniku współpracy – od 2015 r. – Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z ekspertami z zakresu dyskalkulii, przygotowane zostały ogólne wytyczne dotyczące zasad oceniania zadań otwartych w pracach zdających z dyskalkulią – zaznacza Izabela Ziętka.

Szczegółowe sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu maturalnego w danym roku szkolnym do potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym dla uczniów z autyzmem, są corocznie ogłaszane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną.

©℗
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję.
Zapisz się na newsletter
Chcesz wiedzieć jak dbać o swoje zdrowie? Chcesz uniknąć błędów żywieniowych? Być na czasie z najnowszymi zmianami w przepisach prawa medycznego, farmaceutycznego i praw pacjenta? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Newsletter
Drukuj
Skopiuj link