
Spis treści
Egzamin maturalny z matematyki od lat budzi emocje wśród uczniów i ich rodziców. Dla młodzieży z autyzmem, dyskalkulią czy innymi trudnościami edukacyjnymi może stanowić barierę trudną do pokonania. Mimo apeli środowisk edukacyjnych i rodziców, Ministerstwo Edukacji Narodowej nie planuje zmian w zakresie obowiązkowych przedmiotów maturalnych.
W odpowiedzi na poselską interpelację wiceminister edukacji Izabela Ziętka poinformowała, że uczniowie z autyzmem oraz ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, w tym z dyskalkulią, nadal będą zobowiązani do przystąpienia do egzaminu maturalnego z matematyki. MEN zapewnia jednak, że od 2015 roku stosowane są specjalne kryteria oceniania, które mają uwzględniać charakterystyczne trudności uczniów z dyskalkulią. Czy to wystarczające wsparcie?
Obowiązkowa matura z matematyki – bez wyjątków dla uczniów z autyzmem i dyskalkulią
MEN nie przewiduje aktualnie wprowadzenia zmian w katalogu przedmiotów obowiązkowych na egzaminie maturalnym ani zwolnienia zdających z autyzmem lub ze specyficznymi trudności w uczeniu się z egzaminu maturalnego z matematyki, jako przedmiotu obowiązkowego. Podobnie będzie z uczniami ze stwierdzoną dyskalkulią – informowała Izabela Ziętka.
Odnosząc się do pytań, zawartych między innymi w poselskiej interpelacji, ministerstwo edukacji ustosunkowało się do kwestii zmian w egzaminie maturalnym dla uczniów ze stwierdzoną dyskalkulią, autyzmem oraz specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
- MEN nie przewiduje aktualnie wprowadzenia zmian w katalogu przedmiotów obowiązkowych na egzaminie maturalnym ani zwolnienia zdających z autyzmem lub ze specyficznymi trudności w uczeniu się z egzaminu maturalnego z matematyki, jako przedmiotu obowiązkowego – poinformowała wiceminister.
Jak oceniane są matury uczniów z dyskalkulią?
Reguły nie zostaną również zmienione w przypadku uczniów z dyskalkulią. Jak informuje resort edukacji, dyskalkulia została zaklasyfikowana do grupy specyficznych trudności w uczeniu się. W tym przypadku do oceny rozwiązań zadań maturalnych z matematyki stosuje się kryteria uwzględniające typowe błędy popełniane przez osoby z omawianą dysfunkcją. Od roku szkolnego 2015/2016 prace maturalne z matematyki na poziomie podstawowym zdających posiadających opinię o dyskalkulii, którym dostosowanie takie zostało przyznane przez radę pedagogiczną, są sprawdzane przez zespół centralny, zlokalizowany przy jednej z okręgowych komisji egzaminacyjnych.
W takim przypadku do oceny rozwiązań zadań zawartych w arkuszu maturalnym z matematyki stosuje się kryteria uwzględniające występowanie specyficznych trudności w uczeniu się. Kryteria oceny prac uwzględniają typowe błędy popełniane przez uczniów z omawianą dysfunkcją, np.: mylenie bądź gubienie liter i/lub cyfr, niewłaściwe stosowanie wielkich i małych liter, mylenie indeksów górnych i dolnych, problemy z zapisywaniem jednostek, uproszczonego zapisu równania i przekształcania go w pamięci, chaotycznego zapisu operacji matematycznych, błędy w zapisie działań pisemnych, błędy rachunkowe.
Na czym polegają „specjalne kryteria oceniania”?
- W wyniku współpracy – od 2015 r. – Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z ekspertami z zakresu dyskalkulii, przygotowane zostały ogólne wytyczne dotyczące zasad oceniania zadań otwartych w pracach zdających z dyskalkulią – zaznacza Izabela Ziętka.
Szczegółowe sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu maturalnego w danym roku szkolnym do potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym dla uczniów z autyzmem, są corocznie ogłaszane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną.