Inicjacja wyrobami tytoniowymi i nikotynowymi wśród starszych nastolatków. E-papierosy używką numer 1 [RAPORT]

Ten tekst przeczytasz w 1 minutę
Polskie Towarzystwo Postępów Medycyny: Medycyna XXI przeprowadziło badanie dotyczące inicjacji wyrobami tytoniowymi i nikotynowymi wśród starszych nastolatków. Z danych PTPM wynika, że co drugi polski nastolatek w wieku od 16 do 19 lat próbował produktów z nikotyną, mimo obowiązującego zakazu sprzedaży osobom niepełnoletnim. E-papierosy używką numer 1.
e-papieros, uzależnienie, papierosy, nikotyna, dym
Inicjacja wyrobami tytoniowymi i nikotynowymi wśród starszych nastolatków. E-papierosy używką numer 1 [RAPORT]
Shutterstock

Inicjacja wyrobami tytoniowymi i nikotynowymi wśród starszych nastolatków

Z raportu "Używanie produktów nikotynowych" Polskiego Towarzystwa Postępów Medycyny: Medycyna XXI zrealizowanego we współpracy z IQS Think Forward wynika, że do spróbowania produktów z nikotyną przyznaje się 35 proc. 16-latków szesnastolatków, 47 proc. siedemnastolatków, 67 proc. osiemnastolatków i aż 70 proc. dziewiętnastolatków. Zdecydowana większość (80 proc.) wciąż ma kontakt z nikotyną. 63 proc. osób w wieku 16 - 19 lat wskazało e-papierosa jako pierwszy produkt z nikotyną po którego sięgnęło. Zaś po tradycyjnego papierosa sięgnęła co trzecia pytana osoba. Po saszetki i podgrzewacze tytoniu sięgnęło mniej niż 3 proc. starszej młodzieży (saszetki 2,7 proc., podgrzewacze 2,8 proc.).

E-papieros to używka numer 1 dla starszych nastolatków

Prezes Polskiego Towarzystwa Postępów Medycyny: Medycyna XXI prof. dr hab. med. Krzysztof J. Filipiak przekazał, że w badaniu sprawdzili jakich produktów nikotynowych i tytoniowych używa polska młodzież.

E-papieros to używka numer 1 dla starszych nastolatków, która zdecydowanie wypiera tradycyjne papierosy. Inne formy konsumpcji tytoniu i nikotyny mają marginalny udział wśród nieletnich. Odsetek uczniów szkół ponadpodstawowych korzystających obecnie z podgrzewaczy tytoniu i saszetek nikotynowych jest podobny – mniej niż 3 procent. Większość nastolatków woli e-papierosy od saszetek nikotynowych, mimo że dobrze znają ten ostatni produkt. 56 proc. badanych potwierdziło, że wie czym jest i jak działa saszetka nikotynowa. 24 proc. młodzieży słyszało o saszetkach, a tylko 20 proc. nie wie czym są – skomentował wyniki badań Filipiak. Dodał, że to e-papieros nie tylko najczęściej inicjuje do nałogu, ale później jest tym produktem, z którego młodzi korzystają najczęściej.

Zagrożenia związane z korzystaniem z e-papierosów

W przypadku aromatyzowanych, słodkich e-papierosów ryzyko negatywnych skutków zdrowotnych jest dodatkowo zwiększone. To jedyny tak liberalnie traktowany przez polskie ustawodawstwo produkt z Chin o nieweryfikowanym przez zewnętrzne podmioty składzie. Polskie państwo, dopuszczając te urządzenia do sprzedaży, opiera się jedynie na deklaracjach importerów i producentów – przekazał prof. PIM MSWiA, dr hab. med. Piotr Korczyński kierujący Kliniką Pulmonologii, Pulmonologii Onkologicznej i Transplantologicznej MSWiA w Warszawie.

Badanie przeprowadzono metodą CAWI na próbie n=2500 osób w wieku 16-19 lat z całej Polski. CAWI - computer assisted web interview - to wspomagany komputerowo wywiad, w którym ankiety są wypełniane przez respondentów online, poprzez dedykowaną stronę internetową. Badanie wykonał Instytut IQS Think Forward. Uczestnicy prowadzonych badań są weryfikowani poprzez podany email oraz numer telefonu. W badaniach tych mogą brać udział osoby, które ukończyły 16 lat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Raport "Używanie produktów nikotynowych. Badanie młodzieży w Polsce rozszerzone o saszetki nikotynowe" dostępny jest na stronie Polskiego Towarzystwa Postępów Medycyny – MEDYCYNA XXI

©℗
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję.
Zapisz się na newsletter
Chcesz wiedzieć jak dbać o swoje zdrowie? Chcesz uniknąć błędów żywieniowych? Być na czasie z najnowszymi zmianami w przepisach prawa medycznego, farmaceutycznego i praw pacjenta? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Newsletter
Drukuj
Skopiuj link