
Spis treści
W aplikacji dla abonentów pakietu medycznego terminu nie ma
Problem braków wolnych terminów i długich kolejek chyba nikogo już nie dziwi. Wg Barometru WHC w miesiącach październik i listopad 2024 r. czas oczekiwania na pojedyncze świadczenie zdrowotne wynosił 4,2 miesiąca. Stąd też wiele firm decyduje się oferować swoim pracownikom benefit w postaci darmowej lub częściowo płatnej prywatnej opieki medycznej. Czy poprawia to dostęp do lekarzy?
Dziś rano próbowałem umówić wizytę poprzez aplikację. Niestety – jak to zdarza się dość często – system nie wskazał żadnych wolnych terminów. Z ciekawości sprawdziłem więc dostępność poprzez stronę medistore.com.pl i ku mojemu zaskoczeniu okazało się, że dostępnych jest bardzo wiele terminów – zarówno w połowie września, jak i w najbliższych dniach, w tym nawet „od jutra”. Co więcej, były to wizyty u tego samego lekarza, na którym mi zależy. Ale temininy są też do innych.
Różnica polega na tym, że w serwisie Medistore są one przeznaczone wyłącznie dla pacjentów prywatnych, którzy opłacą wizytę w kwocie 350 zł. Dla osób posiadających wykupiony abonament – takich jak ja – opcja ta jest niedostępna: "brak wolnych terminów". – pisze autor posta na LinkedIN Bartłomiej Jojczyk, Prezes Zarządu Fundacji Dobrych Inicjatywy.
Tydzień później jego post ma ponad 5 360 reakcji, tysiąc komentarzy i 130 udostępnień, które tylko potwierdzają, że Pan Bartłomiej nie jest odosobnionym przypadkiem.
Umów się jako klient bez abonamentu i poproś o zwrot kosztów wizyty
Pod postem pana Bartłomieja, wiele osób również dzieli się swoimi doświadczeniami. Okazuje się, że niektórzy dostawcy prywatnych usług medycznych zwracają koszty prywatnej wizyty, gdy termin do specjalisty w ich sieci przekracza pewien okres. Dochodzi do sytuacji, że pacjentowi abonamentowemu, zwraca się koszty wizyty, u lekarza z tej samej sieci, gdzie rzekomo nie było terminów.
[…] W lux med mam tak że jesli ciągu 30 dni nie ma dostępu do specjalisty to wówczas otrzymuje zgodę na refundację wizyty u specjalisty którego sama znajdę i zapłacę. Nierzadko bywało tak że ta refundowana wizytę odbywałam właśnie w Lux med jako pacjent nie-abonamentowy i wracałam do lux medu po zwrot kosztów tej wizyty. Czyli zapłacili mi za to że odbyłam wizytę u ich lekarza ... ale rzeczywiście sama się przyglądam tej praktyce o której Pan pisze i pochylę się nad naszą umową współpracy...:) – odpowiada pod postem pani Magdalena. [pisowania oryginalna – przypis red.]
Egzekwowanie warunków umowy groźbą
Niektóre kontrakty zawierają SLA, czyli umowę o gwarantowanym poziomie i jakości świadczonych usług. Jednym ze wskaźników jest czas reakcji. W tym przypadku czas na znalezienie terminu do odpowiedniego specjalisty. Sam zapis w umowie jednak nie wystarczy, trzeba stanowczo się go wyegzekwować.
[…] Co prawda umowy mają wpisany SLA na termin wizyty u danego typu specjalisty, po którym Medicover pokrywa koszt wizyty prywatnej i od kilku osób słyszałem, że nieźle sprawdza się poinformowanie telefoniczne/mailowe o zamiarze skorzystania z takiej możliwości z uwagi na brak dostępnych wizyt do rezerwacji w systemie w ramach SLA. Podobnież wtedy bliskie terminy szybko się „znajdują”. – dzieli się pan Grzegorz.
Usługodawca prywatnej opieki medycznej postanowił wysłuchać
Dzień później pan Bartłomiej postanowił umieścić jeszcze jeden post w sprawie nierównego traktowania, oczekując odpowiedzi prywatnej sieci medycznej. Kolejny raz jego post zyskał duży odzew – ponad 3200 reakcji, 430 komentarzy i 46 udostępnień.
Mija 24 godz., odkąd zadałem pytanie, które dla mnie – jako Pacjenta i Pracodawcy – ma ogromne znaczenie. Chodzi o zasady dostępu do lekarzy: klientów abonamentowych w porównaniu z osobami kupującymi pojedyncze wizyty w sklepie Medicover. […] - pisze w kolejnym poście pan Bartłomiej.
W sekcji komentarzy, wezwany do odpowiedzi Medicover Polska, zapewnia o swoim uważnym wsłuchiwaniu się w potrzeby klientów.
Szanowny Panie,
zapewniamy, że uważnie słuchamy wszystkich opinii, które do nas trafiają. Dziękujemy Panu i Wszystkim, którzy zabrali głos w dyskusji pod oryginalnym postem i rozumiemy Pańską troskę.
Naszym priorytetem jest świadczenie usług medycznych na najwyższym poziomie i z pełnym poszanowaniem praw pacjentów. Niezależnie od tego, czy ktoś korzysta z abonamentu, umawia pojedynczą wizytę czy przychodzi do nas w ramach kontraktu z publicznym płatnikiem, staramy się zapewnić jak najlepszy dostęp do opieki medycznej.
Oferujemy szeroki wachlarz możliwości umawiania wizyt: w placówkach, za pośrednictwem naszych systemów online, poprzez infolinię. Zapewniamy bezpośredni oraz zdalny kontakt z lekarzem. Nasi pracownicy dokładają wszelkich starań, aby zaproponować jak najdogodniejsze rozwiązanie. Czas oczekiwania na wizytę zależy od wielu czynników, m.in. stanu zdrowia pacjenta, bieżącego obłożenia placówek i dostępności personelu medycznego. Pragniemy jednak podkreślić, że w sytuacjach wymagających pilnej interwencji pacjenci zawsze otrzymują pomoc w trybie natychmiastowym.
