Prywatna opieka medyczna? Abonamentowi pacjenci i tak czekają w kolejce

Ten tekst przeczytasz w 3 minuty
Prywatna opieka medyczna, często oferowana jako benefit pracowniczy, brzmi dumnie. Do czasu, kiedy chce się z niej skorzystać. Wówczas okazuje się, że brak jest wolnych terminów lub specjalista jest dostępny, ale w innym mieście. Dla tych, co nie są jeszcze klientami, termin znajduje się niemal od ręki, w dodatku często w strefie VIP. Czy prywatne sieci medyczne zaczęły lekceważyć pacjentów abonamentowych?
Wizyta u lekarza w ramach prywatnego pakietu medycznego. Czy jest sens kupować jeszcze abonament na prywatną opiekę medyczną?
Wizyta u lekarza w ramach prywatnego pakietu medycznego. Czy jest sens kupować jeszcze abonament na prywatną opiekę medyczną?
Shutterstock

W aplikacji dla abonentów pakietu medycznego terminu nie ma

Problem braków wolnych terminów i długich kolejek chyba nikogo już nie dziwi. Wg Barometru WHC w miesiącach październik i listopad 2024 r. czas oczekiwania na pojedyncze świadczenie zdrowotne wynosił 4,2 miesiąca. Stąd też wiele firm decyduje się oferować swoim pracownikom benefit w postaci darmowej lub częściowo płatnej prywatnej opieki medycznej. Czy poprawia to dostęp do lekarzy?

Dziś rano próbowałem umówić wizytę poprzez aplikację. Niestety – jak to zdarza się dość często – system nie wskazał żadnych wolnych terminów. Z ciekawości sprawdziłem więc dostępność poprzez stronę medistore.com.pl i ku mojemu zaskoczeniu okazało się, że dostępnych jest bardzo wiele terminów – zarówno w połowie września, jak i w najbliższych dniach, w tym nawet „od jutra”. Co więcej, były to wizyty u tego samego lekarza, na którym mi zależy. Ale temininy są też do innych.

Różnica polega na tym, że w serwisie Medistore są one przeznaczone wyłącznie dla pacjentów prywatnych, którzy opłacą wizytę w kwocie 350 zł. Dla osób posiadających wykupiony abonament – takich jak ja – opcja ta jest niedostępna: "brak wolnych terminów". – pisze autor posta na LinkedIN Bartłomiej Jojczyk, Prezes Zarządu Fundacji Dobrych Inicjatywy.

Tydzień później jego post ma ponad 5 360 reakcji, tysiąc komentarzy i 130 udostępnień, które tylko potwierdzają, że Pan Bartłomiej nie jest odosobnionym przypadkiem.

Umów się jako klient bez abonamentu i poproś o zwrot kosztów wizyty

Pod postem pana Bartłomieja, wiele osób również dzieli się swoimi doświadczeniami. Okazuje się, że niektórzy dostawcy prywatnych usług medycznych zwracają koszty prywatnej wizyty, gdy termin do specjalisty w ich sieci przekracza pewien okres. Dochodzi do sytuacji, że pacjentowi abonamentowemu, zwraca się koszty wizyty, u lekarza z tej samej sieci, gdzie rzekomo nie było terminów.

[…] W lux med mam tak że jesli ciągu 30 dni nie ma dostępu do specjalisty to wówczas otrzymuje zgodę na refundację wizyty u specjalisty którego sama znajdę i zapłacę. Nierzadko bywało tak że ta refundowana wizytę odbywałam właśnie w Lux med jako pacjent nie-abonamentowy i wracałam do lux medu po zwrot kosztów tej wizyty. Czyli zapłacili mi za to że odbyłam wizytę u ich lekarza ... ale rzeczywiście sama się przyglądam tej praktyce o której Pan pisze i pochylę się nad naszą umową współpracy...:) – odpowiada pod postem pani Magdalena. [pisowania oryginalna – przypis red.]

Egzekwowanie warunków umowy groźbą

Niektóre kontrakty zawierają SLA, czyli umowę o gwarantowanym poziomie i jakości świadczonych usług. Jednym ze wskaźników jest czas reakcji. W tym przypadku czas na znalezienie terminu do odpowiedniego specjalisty. Sam zapis w umowie jednak nie wystarczy, trzeba stanowczo się go wyegzekwować.

[…] Co prawda umowy mają wpisany SLA na termin wizyty u danego typu specjalisty, po którym Medicover pokrywa koszt wizyty prywatnej i od kilku osób słyszałem, że nieźle sprawdza się poinformowanie telefoniczne/mailowe o zamiarze skorzystania z takiej możliwości z uwagi na brak dostępnych wizyt do rezerwacji w systemie w ramach SLA. Podobnież wtedy bliskie terminy szybko się „znajdują”. – dzieli się pan Grzegorz.

Usługodawca prywatnej opieki medycznej postanowił wysłuchać

Dzień później pan Bartłomiej postanowił umieścić jeszcze jeden post w sprawie nierównego traktowania, oczekując odpowiedzi prywatnej sieci medycznej. Kolejny raz jego post zyskał duży odzew – ponad 3200 reakcji, 430 komentarzy i 46 udostępnień.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mija 24 godz., odkąd zadałem pytanie, które dla mnie – jako Pacjenta i Pracodawcy – ma ogromne znaczenie. Chodzi o zasady dostępu do lekarzy: klientów abonamentowych w porównaniu z osobami kupującymi pojedyncze wizyty w sklepie Medicover. […] - pisze w kolejnym poście pan Bartłomiej.

W sekcji komentarzy, wezwany do odpowiedzi Medicover Polska, zapewnia o swoim uważnym wsłuchiwaniu się w potrzeby klientów.

Szanowny Panie,
zapewniamy, że uważnie słuchamy wszystkich opinii, które do nas trafiają. Dziękujemy Panu i Wszystkim, którzy zabrali głos w dyskusji pod oryginalnym postem i rozumiemy Pańską troskę.

Naszym priorytetem jest świadczenie usług medycznych na najwyższym poziomie i z pełnym poszanowaniem praw pacjentów. Niezależnie od tego, czy ktoś korzysta z abonamentu, umawia pojedynczą wizytę czy przychodzi do nas w ramach kontraktu z publicznym płatnikiem, staramy się zapewnić jak najlepszy dostęp do opieki medycznej.

Oferujemy szeroki wachlarz możliwości umawiania wizyt: w placówkach, za pośrednictwem naszych systemów online, poprzez infolinię. Zapewniamy bezpośredni oraz zdalny kontakt z lekarzem. Nasi pracownicy dokładają wszelkich starań, aby zaproponować jak najdogodniejsze rozwiązanie. Czas oczekiwania na wizytę zależy od wielu czynników, m.in. stanu zdrowia pacjenta, bieżącego obłożenia placówek i dostępności personelu medycznego. Pragniemy jednak podkreślić, że w sytuacjach wymagających pilnej interwencji pacjenci zawsze otrzymują pomoc w trybie natychmiastowym.

Odpowiedź Medicover Polska w sprawie braków wolnych terminów do lekarza dla abonentów ich sieci
Odpowiedź Medicover Polska w sprawie braków wolnych terminów do lekarza dla abonentów ich sieci /
Mira Orzechowska /
Materiały prasowe

©℗
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję.
Zapisz się na newsletter
Chcesz wiedzieć jak dbać o swoje zdrowie? Chcesz uniknąć błędów żywieniowych? Być na czasie z najnowszymi zmianami w przepisach prawa medycznego, farmaceutycznego i praw pacjenta? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Newsletter
Drukuj
Skopiuj link