Nowy przedmiot w szkołach nie przyjął się. Większość uczniów zrezygnowała z edukacji zdrowotnej

Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
Nowy przedmiot – edukacja zdrowotna – miał uczyć uczniów m. in. o zdrowiu fizycznym, psychicznym i seksualnym. Tymczasem dane z wielu miast pokazują, że większość młodzieży zrezygnowała z zajęć. Ministerstwo Edukacji zapowiada analizę przyczyn niskiego zainteresowania.
edukacja zdrowotna szkoła 2025 Barbara Nowacka Katarzyna Lubnauer Ministerstwo Edukacji Narodowej MEN zdrowie psychiczne młodzieży zdrowie seksualne uczniowie i rodzice styl życia dzieci i młodzieży edukacja w Polsce nowy przedmiot nauczanie szkoła
Nowy przedmiot w szkołach nie przyjął się. Większość uczniów zrezygnowała z edukacji zdrowotnej
Shutterstock

Edukacja zdrowotna: niepełne dane, zainteresowanie bardzo zróżnicowane

Pod koniec września minister edukacji Barbara Nowacka, dopytywana o możliwą frekwencję na lekcjach edukacji zdrowotnej zapowiedziała, że będzie ona znana do 10 października.

Wiceszefowa MEN Katarzyna Lubnauer została zapytana w Polskim Radiu o to, czy zgodnie z zapowiedzią MEN przedstawi w piątek informacje o tym, ilu uczniów zapisało się na edukację zdrowotną.

- Nie mamy jeszcze danych ze stu procent szkół, dziś na pewno ich nie poznamy - odpowiedziała wiceminister.

Lubnauer zapowiedziała, że resort edukacji „pogłębi analizę” danych ze szkół, ponieważ wszystko wskazuje na to, że zainteresowanie nowym przedmiotem, który nie jest obowiązkowy, jest bardzo nierównomierne.

- Te dane są od zera do praktycznie 100 procent. Np. liceum lotnicze w Dęblinie - 100 proc., a np. jakaś szkoła gdzieś umownie na ścianie wschodniej albo na południu, gdzie samorząd podejmował decyzje, tak ułożyła te zajęcia, by nikt się na nie nie wybrał - stwierdziła Lubnauer.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W dużych miastach uczniowie rezygnują masowo

Ze wstępnych danych wynika, że w największych miastach większość uczniów zrezygnowała z edukacji zdrowotnej.

W warszawskich szkołach ponadpodstawowych ponad 86 proc. uczniów zostało wypisanych z tego przedmiotu. W szkołach podstawowych jest to 57 proc. uczniów - tak wynika z danych przekazanych przez stołeczny ratusz.

- Pojedyncze przypadki konkretnych szkół pokazują, że w dużej mierze zainteresowanie przedmiotem i frekwencja będą zależały od dyrekcji szkoły, od nauczycieli - skomentowała wiceprezydent Warszawy Renata Kaznowska.

W Kielcach z edukacji zdrowotnej zrezygnowało ok. 77 proc. uczniów - wynika z danych urzędu miasta. W szkołach ponadpodstawowych 89,6 proc. uczniów, zaś 64 proc. w podstawowych. Dane z poszczególnych szkół pokazują, jak duże są różnice w podejściu uczniów. W Zespole Szkół Mechanicznych oraz w Zespole Szkół Zawodowych nr 1 wszyscy uczniowie zrezygnowali z zajęć. Z kolei najmniej - 58 proc. w Zespole Szkół nr 3.

Wysoki wskaźnik rezygnacji odnotowano także w Olsztynie - 72 proc. - wynika z miejskich danych. Obok szkół, gdzie całe klasy nie wyraziły chęci nauki, są także placówki, gdzie rezygnacji nie ma wcale.

W Krakowie natomiast na lekcje edukacji zdrowotnej nie pójdzie dwie trzecie uczniów – wynika z danych urzędu miasta.

Dlaczego uczniowie nie chcą chodzić na edukację zdrowotną?

Niskie zainteresowanie nowym przedmiotem skomentowała w środę na konferencji prasowej Barbara Nowacka.

- Doskonale państwo wiecie, że burza polityczna rozpętana przez Episkopat i polityków prawicy spowodowała, że przedmiot został w tym roku wprowadzony jako nieobowiązkowy. I oczywistą konsekwencją nieobowiązkowości jest to, że spora część uczniów i rodziców decyduje się niestety na nieskorzystanie z tego przedmiotu - powiedziała.

Czego uczą zajęcia z edukacji zdrowotnej?

Nowy przedmiot - edukacja zdrowotna - podzielony jest na 10 działów, które obejmują m.in. wartości i postawy, zdrowie fizyczne i psychiczne, uzależnienia, zdrowie seksualne, zasady świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa.

Uczniowie szkół podstawowych w klasach IV-VIII będą mieli jedną godzinę tygodniowo w każdej z tych klas (przy czym zajęcia w klasie VIII mają być realizowane tylko w pierwszym semestrze) i w szkołach ponadpodstawowych (w wymiarze jednej godziny tygodniowo przez dwa lata).

©℗
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję.
Zapisz się na newsletter
Chcesz wiedzieć jak dbać o swoje zdrowie? Chcesz uniknąć błędów żywieniowych? Być na czasie z najnowszymi zmianami w przepisach prawa medycznego, farmaceutycznego i praw pacjenta? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Newsletter
Drukuj
Skopiuj link